Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27743
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMachado Júnior, César Pereira da Silva-
dc.date.accessioned2019-12-17T14:11:50Z-
dc.date.available2019-12-17T14:11:50Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.citationMACHADO JÚNIOR, César Pereira da Silva. O direito à educação como direito social na realidade brasileira. 2000. 230 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.15pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27743-
dc.description.abstractThis dissertation is dedicated to the study of the relationship between law and school education, and aims to contribute to the development of educational law. Today, it turns out that many scholars are seeking to establish a perfect definition and comprehensiveness of educational law as yet another branch of legal science. Education, as a complex science, has always sought the collaboration of various sciences, including history, psychology and sociology, among others. Since school teaching-learning relations are essentially human relations, they are also legal relations, and so law has much to collaborate with education, in the sense of clearly defining and defining the legal concept of education. Starting from a three-dimensional view of law, we first analyzed the value of educational norms, and for this purpose, it was necessary to establish the concept of education, including brief incursions into its historical evolution. Having defined the concept of education, we began the study of educational norms, seeking their extension and their definition in constitutional norms, in preparation for a broader and more comprehensive investigation: the legal concept of education. The concept of education is They are inseparable from their constitutional analysis, and so these two themes are studied sequentially. The ithic content is translated by the survey of data that demonstrate the Brazilian reality of education among the population, and by the result found cliques the conclusion that the right to education is still simple expectation, not being realized in most citizens. Thus, following this path, we come to education by its legal angle, and should be characterized as a social right, arising from the rights of personality. In view of the lack of school education, which has not yet reached society as a whole, the last two chapters seek to analyze the judicial instruments for the implementation of the educational law, investigating how this right has been applied by the courts. At the end of the paper, in a synthesis of the research, we conclude that education has much to gain from the collaboration of legal science, because the conceptualization of education as a social right, coming from the human personality, effectively translates an education that can ensure the full development of the person, their qualification for work and the conscious exercise of citizenship.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectCidadaniapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.titleO direito à educação como direito social na realidade brasileirapt_BR
dc.title.alternativeThe right to education as a social right in the Brazilian realitypt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Rodrigues, Marilúcia de Menezes-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4275464104708444pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3628501313560485pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação dedica-se ao estudo das relações entre o direito e a educação escolar, e pretende contribuir para o desenvolvimento do direito educacional. Atualmente, verifica-se que vários estudiosos estão procurando estabelecer uma perfeita definição e abrangência do direito educacional, como mais um ramo da ciência jurídica. A educação, como ciência complexa, sempre buscou a colaboração de várias ciências, inclusive a história, a psicologia e a sociologia, entre outras. Como as relações ensino-aprendizagem escolar são relações essencialmente humanas, elas também são relações jurídicas, e por isso o direito tem muito a colaborar com a educação, no sentido de delimitar e definir com clareza o conceito jurídico de educação. Partindo-se de uma visão tridimensional do direito, analisamos inicialmente o caráter valorativo das normas educacionais, e para tanto, foi necessário estabelecer o conceito de educação, inclusive com breves incursões sobre a sua evolução histórica. Definido o conceito de educação, iniciamos o estudo das normas educacionais, procurando a sua extensão e sua definição nas normas constitucionais, como preparação para uma investigação mais ampla e abrangente: o conceito jurídico de educação. O conceito de educação é 7inseparável de sua análise constitucional, e por isso esses dois temas são estudados seqüencialmente. O conteúdo íático é traduzido pelo levantamento de dados que demonstram a realidade brasileira da educação entre a população, e pelo resultado encontrado cliega-se a conclusão de que o direito à educação ainda é simples expectativa, não estando efetivado na maioria dos cidadãos. Assim, percorrido esse caminho, chegamos à educação pelo seu ângulo jurídico, devendo ser caracterizada como direito social, decorrente dos direitos da personalidade. Em vista da carência da educação escolar, que ainda não atingiu a sociedade como um todo, nos dois últimos capítulos busca-se a análise dos instrumentos judiciais para a efetivação do direito educacional, pesquisando-se como esse direito tem sido aplicado pelos tribunais. Ao final do trabalho, numa síntese da pesquisa, concluímos que a educação tem muito a ganhar com a colaboração da ciência jurídica, pois a conceituação da educação como direito social, advindo da personalidade humana, traduz, de forma eficaz, uma educação que pode assegurar o pleno desenvolvimento da pessoa, sua qualificação para o trabalho e o exercício consciente da cidadania.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.sizeorduration230pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.14393/ufu.di.2000.15pt_BR
dc.orcid.putcode81753322-
dc.crossref.doibatchid39f8de2e-f8c8-4505-9322-aae0abdda126-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DireitoEducaçãoDireito.pdf10.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons