Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25418
ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-8487-3305
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Contributions to conceptual design of electric and hybrid-electric aircraft
Alternate title (s): Contribuições ao Projeto Conceitual de Aeronaves Elétricas e Híbridas
Author: Silva, Higor Luis
First Advisor: Guimarães, Thiago Augusto Machado
First coorientator: Sanches, Leonardo
First member of the Committee: Trapp, Luis Gustavo
Second member of the Committee: Souza, Franciso José de
Summary: The developed research work seeks to study how the definition of a hybrid propulsion system impacts on the conceptual design of full-electric and hybrid-electric aircraft. Due to the targets of reducing pollutants and other environmental issues defined by international organizations, this research theme has become very relevant recently, being the focus on current works around the world. In this context, the main architectures that form the hybrid propulsive systems were presented, highlighting their advantages and limitations, and examples of prototypes of aircraft that have already performed the first flight were listed, as well as projects that are still under development. Then, concepts related to distributed propulsion systems (DP) were presented and how their aerodynamic effects can influence the final conceptual design. A method for constructing a constraint diagram has been described and a thin haul aircraft has been chosen to be the application example. The results showed an aerodynamic improvement due to the DP, which increased the design feasible space, allowing smaller wings and powertrain. Furthermore, an energy sizing approach was proposed to estimate the weight breakdown of the aircraft, whereas a parametric analysis showed that the required mission and the current battery technology is crucial to size the aircraft. Moreover, the main effects of electrification on aircraft design were presented, along with the current challenges and expected technology needs.
Abstract: O trabalho de pesquisa realizado busca estudar como a definição de um sistema propulsivo híbrido impacta no projeto conceitual de aeronaves elétricas e híbridas. Em virtude das metas de redução de poluentes, ruídos e outras questões ambientais que são definidas por organizações internacionais, este tema de pesquisa tem se tornado muito relevante atualmente, sendo foco de trabalhos recentes em todo o mundo. Neste contexto, foram apresentadas as principais arqui- teturas que formam os sistemas propulsivos híbridos, destacando suas vantagens e limitações, e foram listados exemplos de protótipos de aeronaves que já realizaram o primeiro voo, além de projetos que ainda estão em desenvolvimento. Em seguida, foram retratados os conceitos relativos a sistemas de propulsão distribuída (DP) e como seus efeitos aero-propulsivos podem influenciar no projeto conceitual final. Um método para construção de diagrama de restrições foi descrito e uma aeronave do tipo thin haul foi escolhida para ser o exemplo de aplicação. Os resultados mostraram uma melhora aerodinâmica devido ao DP, o que resultou em um aumentou do espaço viável de projeto, permitindo asas e conjuntos propulsivo menores. Além disso, foi proposta uma abordagem de dimensionamento por energia de fase de missão típica para estimar os pesos dos componentes da aeronave. A análise paramétrica mostrou que a missão exigida e a tecnologia de baterias atual é crucial para dimensionar a aeronave. Não obstante, foram apresentados os principais efeitos da eletrificação no projeto de aeronaves, juntamente com os desafios atuais e necessidades tecnológicas esperadas.
Keywords: Aircraft design
Hybrid-electric aircraft
Constraint diagrams
Energy sizing
Optimization
Projeto de aeronaves
Aeronaves híbridas
Diagrama de restrições
Dimensionamento por energia
Otimização
Engenharia mecânica
Aeronaves - Projeto
Aerodinâmica
Energia - Dimensionamento
Area (s) of CNPq: CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA AEROESPACIAL
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA AEROESPACIAL::PROPULSAO AEROESPACIAL
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA AEROESPACIAL::SISTEMAS AEROESPACIAIS::AVIOES
Language: eng
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Engenharia Mecânica
Quote: SILVA, Higor Luis. Contributions to conceptual design of electric and hybrid-electric aircraft. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Mecânica) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.26 .
Document identifier: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.26
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25418
Date of defense: 9-Apr-2019
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Engenharia Mecânica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ContributionsConceptualDesign.pdf7.72 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons