Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23769
Document type: Tese
Access type: Acesso Aberto
Title: Virtuosas e Cristãs: Aspectos da Formação de Professoras no Colégio Imaculada Conceição de Tupaciguara, MG, 1961-1971
Alternate title (s): Virtuous and Christian: Aspects of Teacher Training at the Immaculate College Conceição de Tupaciguara, MG, 1961-1971
Author: Rozetti, Izabel
First Advisor: Quillici Neto, Armindo
First member of the Committee: Batista, Gustavo Araújo
Second member of the Committee: Siquelli, Sônia Aparecida
Third member of the Committee: Ribeiro, Betânia de Oliveira Laterza
Fourth member of the Committee: Sabino, André Luiz
Summary: Esta tese tem como proposta analisar as práticas de formação de professoras, matriculadas no curso normal do Colégio Imaculada Conceição, uma instituição confessional católica, situada no município de Tupaciguara, em Minas Gerais. O recorte da investigação vai de 1961, quando se iniciam as atividades do curso normal, até 1971, ano da promulgação da Lei nº 5.692 que o substituiu pela Habilitação Específica para o Magistério. Dentro desse recorte, o estudo se propõe observar as formas pelas quais o Colégio não apenas formou professoras para a atuação na educação infantil, mas também formou mulheres que, além de tementes a Deus, estariam aptas ao casamento, às lidas domésticas e à obediência a seus maridos. Metodologicamente, utilizamos a pesquisa qualitativa, de cunho bibliográfico documental, a leitura de uma literatura pertinente aos objetivos e os estudos da documentação arrolada, além das análises de parte do material pedagógico utilizado pela referida Instituição Educacional. Dentro dessa última, destacam-se os escritos produzidos pela burocracia escolar, notadamente provas e matrizes curriculares, bem como o material pedagógico utilizado nas disciplinas de Ensino Religioso, Canto Orfeônico, Psicologia e Filosofia. No caso das duas últimas disciplinas, elegemos para análise os manuais Theobaldo Miranda Santos, de ensino obrigatório. Além do material pedagógico, faz parte da documentação uma série de registros escritos produzidos e preservados pelas alunas, dentre os quais se inserem: caderno de economia doméstica, caderno de canto, cadernos de pensamentos, caderno de receitas e livros de orações. Os referenciais teóricos que deram sustentação a essa tese foram ancorados, dentre outros, nos estudos de Vinão Frago e Dominique Júlia a respeito de cultura escolar; Vinão Frago e Augustín Escolano sobre tempo e Espaços Escolares; Magda Chamon e Guacira Louro sobre gênero e magistério; Moura e Nagle sobre educação católica. Outros autores como Almeida, Buffa, Inácio Filho, Leonardi, Nóvoa, Rago, Saviani, Tanuri e Villela, foram fundamentais para a construção da presente tese. Como resultados, a pesquisa permitiu observar quo o curso normal do Colégio Imaculada Conceição dialogava intimamente com o modelo de pedagogia católico, que tanto procurava responder às necessidades de renovação impostas pelo século XX, e expressas através do II Concílio do Vaticano, quanto reafirmar os dogmas católicos, cultivando a civilização cristã católica. Foi por meio da oferta de uma educação feminina que a Igreja Católica conseguiu reafirmar seus comportamentos e valores, formando professoras mães e esposas, virtuosas e cristãs. Assim, alicerçou a formação das normalistas nos chamados pilares da civilização cristã católica, quais sejam a família patriarcal e o matrimônio.
Abstract: The present thesis has the purpose to analyze the practices of teacher training, enrolled in the normal course of the Immaculate Conception College, a Catholic denominational institution, located in the municipality of Tupaciguara, Minas Gerais. The cut of the investigation goes from 1961, when the activities of the normal course start to 1971, the year of the promulgation of Law No. 5.692, which replaced it with the Specific Qualification for the Magisterium. Within this clipping, the study proposes to observe the ways in which the College not only trained teachers to work in children's education, but also formed women who, besides being God-fearing, would be capable of marriage, domestic duties and obedience to their husbands. Methodologically, it was used the qualitative research, with documental bibliography characteristics. The research was also supported by the reading of a literature that was relevant to the goals, by the studies of the documents and also by the analysis of the pedagogic material used by that Institution. Within this last one the writings produced by the school bureaucracy, especially evidences and curricular matrices, stand out; as well as the pedagogical material used in the disciplines of Religious Education, Chanting, Psychology and Philosophy. In the case of the last two subjects, we have chosen for the analysis the manuals Theobaldo Miranda Santos, of compulsory education. In addition to the pedagogical material, a series of written records produced and preserved by the students are included in the documentation, including: home economics notebook, corner book, notebooks, recipe book and prayer books. The theoretical references that gave support to this thesis were anchored, among others, in the studies of Vinão Frago and Dominique Júlia regarding school culture; Vinão Frago and Augustín Escolano about time and School Spaces; Magda Chamon and Guacira Louro on gender and teaching; Moura and Nagle on Catholic education. Other authors such as Almeida, Buffa, Inácio Filho, Leonardi, Nóvoa, Rago, Saviani, Tanuri and Villela, were very important for the construction of the present thesis. As a result, the research made it possible to observe that the normal course of the Immaculate Conception College was intimately related to the model of Catholic pedagogy, which sought to respond to the needs of renewal imposed by the twentieth century and expressed through the Second Vatican Council and to reaffirm the dogmas Catholics, cultivating Catholic Christian civilization. It was through the provision of a feminine education that the Catholic Church was able to reaffirm her behavior and values, forming virtuous and Christian teachers, mothers and wives. Thus, it was founded the formation of the normalists in the so-called pillars of Catholic Christian civilization, namely, the patriarchal family and marriage.
Keywords: Educação.
Ensino normal
Tupaciguara (MG) - 1961 -1971
Mulheres
Colégio Imaculada Conceição
Igreja e educação
Escolas católicas
Curso Normal
Educação Feminina
Educação Católica
Casamento
Normal Course
Women’s Education
Catholic Education
Marriage.
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Quote: ROZETTI, Izabel. Virtuosas e cristãs: aspectos da formação de professoras no Colégio Imaculada Conceição de Tupaciguara, MG.(1961 – 1971). 2018. 182 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2018.328
Document identifier: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2018.328
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23769
Date of defense: 14-Nov-2018
Appears in Collections:TESE - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VirtuosasCristaosAspectos.pdf10.83 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.