Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23688
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | O papel do educador frente ao abandono escolar de adolescentes grávidas |
Alternate title (s): | The role of the educator in front of the school dropout of pregnant adolescents |
Author: | Silva, Bianca Cândida |
First Advisor: | Giuliani, Carla Denari |
First member of the Committee: | Calegari, Tatiany |
Second member of the Committee: | Wolkers, Paula Carolina Bejo |
Summary: | Introdução: A gravidez da adolescência é um problema de saúde pública, e traz inúmeras consequência a vida escolar das jovens. Objetivo: Buscar evidências científicas que abordem a relação da evasão escolar e a gravidez na adolescência envolvendo o meio escolar e os professores, para elucidar o papel do educador nessa prevenção, bem como seu papel motivacional e de assistência para as adolescentes grávidas. Método: modelo de revisão integrativa. Foi realizado uma pesquisa por meio da Biblioteca Virtual e Saúde (BVS), indexada nas bases de dados MEDLINE, BDENF e LILACS entre os anos de 2005 e 2018, utilizando os seguintes descritores: Gravidez, adolescência e escola, e suas combinações. A seleção considerou aqueles com maior abrangência sobre o tema. Resultados: Foram encontrados diversos artigos que mostraram que a gravidez na adolescência trazia consequência relevantes a jovem quanto a sua permanência a escola e a seu futuro profissional. Além disso, alguns estudos demonstraram que há o despreparo dos educadores ao abordarem sobre a gravidez precoce dentro das salas de aula. Conclusão: A partir das análises feitas percebeu-se que é necessário outro olhar sobre a capacitação desses educadores em relação ao manejo da gravidez na adolescência, além disso, é necessário repensar em novos rearranjos para a escola, no sentido de promover diálogos com os alunos e com a rede de apoio desta temática com metas á reduzir o abandono escolar. Palavras-chave: gravidez, adolescente, escolas |
Abstract: | Introduction: Adolescent pregnancy is a public health problem, and it brings countless consequences to the school life of young women. Objective: To find scientific evidence that addresses the relationship between school dropout and teenage pregnancy involving the school environment and teachers, to elucidate the role of the educator in this prevention, as well as their motivational and assistance role for pregnant adolescents. Method: integrative review model. A survey was conducted through the Virtual Health Library (VHL), indexed in the MEDLINE, BEDENF and LILACS databases between 2005 and 2018, using the following descriptors: Pregnancy, adolescence and school, and their combinations. The selection considered those with broader coverage on the topic. Results: Several articles were found that showed that teenage pregnancy had a relevant consequence for the young woman in her stay at school and her professional future. In addition, some studies have demonstrated the unpreparedness of educators in addressing early pregnancy in classrooms. Conclusion: From the analyses made it was perceived that another look is needed on the training of these educators in relation to the management of teenage pregnancy, moreover, it is necessary to rethink new rearrangements for the school, in order to promote dialogues with the Students and with the support network of this theme with goals to reduce school dropout. Key words: pregnancy, adolescent, school |
Keywords: | Gravidez Pregnancy Adolescente Adolescent Escolas School |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM::ENFERMAGEM DE SAUDE PUBLICA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | SILVA, Bianca Cândida. O papel do educador frente ao abandono escolar de adolescentes grávidas. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23688 |
Date of defense: | 4-Jul-2018 |
Appears in Collections: | TCC - Enfermagem |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PapelEducadorFrente .pdf | TCC | 444.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.