Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23655
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Percepção dos graduandos em contabilidade à aptidão e importância das habilidades do IES 3 no mercado de trabalho. |
Author: | Franchi, Michele |
First Advisor: | Leal, Edvalda Araújo |
First coorientator: | Ferreira, Mônica Aparecida |
Summary: | O mercado de trabalho tem se tornado cada vez mais competitivo e seleto, com isso surge a necessidade de profissionais qualificados para atuarem de forma a satisfazer as necessidades do mercado (MACHADO; CASA NOVA, 2008), nesse sentido, as universidades têm um papel fundamental para a formação profissional (LEMES; MIRANDA, 2014; OTT et al., 2011). Com o intuito de nortear as universidades quanto às habilidades que devem ser desenvolvidas na graduação, a IFAC – International Federation of Accounts traz normas voltadas à educação contábil através das chamadas IES – International Education Standards. O presente estudo teve por objetivo identificar na percepção dos alunos de graduação em Ciências Contábeis quais as habilidades requeridas pelo mercado de trabalho para o contador e os quão aptos eles se sentem em executá-las na sua atuação. A pesquisa foi descritiva, do tipo levantamento (survey) com abordagem quantitativa, cujo procedimento técnico foi aplicação de questionários a uma amostra de 82 graduandos matriculados no último ano do curso de Ciências Contábeis de uma instituição pública. Os resultados encontrados indicam que os formandos percebem que as habilidades intelectuais, interpessoais e de comunicação, pessoais e organizacionais sugeridas pela norma IES 3 são requeridas pelo mercado de trabalho, porém não se sentem aptos em demonstrar tais habilidades na mesma magnitude exigida pelo mercado. |
Abstract: | The labor market has become increasingly competitive and select, with the result that there is a need for qualified professionals to act in order to satisfy the needs of the Market (MACHADO; CASA NOVA, 2008), in this sense, universities have a fundamental role for vocational training (LEMES; MIRANDA, 2014; OTT et al., 2011). In order to guide universities on the skills to be developed at graduation, the IFAC - International Federation of Accounts sets standards for accounting education through the IES - International Education Standards. The purpose of this study was to identify in the students' perception in undergraduate courses in Accounting Sciences the skills required by the job market for the accountant and how apt they feel about performing them in their work. The research was descriptive, of the survey type with a quantitative approach, whose technical procedure was the application of questionnaires to a sample of 82 undergraduate students enrolled in the last year of the Accounting Sciences course of a public institution. The results indicate that the trainees perceive that the intellectual, interpersonal and communication skills, personal and organizational skills suggested by the IES 3 standard are required by the labor market, but do not feel able to demonstrate such skills in the same magnitude demanded by the market. |
Keywords: | Mercado De Trabalho Labor Market IES 3 Habilidades Profissionais Professional Skills |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | FRANCHI, Michele. Percepção dos graduandos em contabilidade à aptidão e importância das habilidades do IES 3 no mercado de trabalho. 2018. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23655 |
Date of defense: | 9-Dec-2018 |
Appears in Collections: | TCC - Ciências Contábeis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PercepçaoGraduandosContabilidade.pdf | TCC | 981.35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.