Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22533
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Fatores de governança corporativa que impactam a produção de valor de adicionado nas empresas dos setores varejista e atacadista brasileiros
Alternate title (s): Corporate Governance Factors that Impact Added Value Production in Companies of the Brazilian Retailer and Wholesaler Sectors
Author: Marques, Mariana Ávila de Paiva
First Advisor: Fodra, Marcelo
First member of the Committee: Penedo, Antônio
Second member of the Committee: Machado, Thayla
Summary: or em empresas do setor varejista e atacadista brasileiro. A pesquisa foi realizada através de uma análise descritiva, na qual foram analisadas 45 empresas de capital aberto entre os anos de 2011 e 2016. Aplicou-se o método de regressão com dados em painel, com a finalidade de escolher entre os três principais modelos: Pooled, Efeitos Fixos e Efeitos Aleatórios, o que fosse mais adequado para demonstrar se e de que forma as práticas de Governança Corporativa afetam na agregação de valor das empresas. Os resultados encontrados demonstram que há uma correlação negativa significativa entre disclosure e valor adicionado, ou seja, que no setor estudado, dentro do período de tempo abrangido, quanto mais a empresa investe em posturas de transparência e evidenciação, menos ela gera valor adicionado.
Abstract: The objective of this study was to study the value aggregation in companies and later to identify how the Corporate Governance factors affect value aggregation in companies of the Brazilian retail and wholesale sector. The research was done through a descriptive analysis, in which 45 publicly traded companies were analyzed between the years 2011 and 2016. The regression method was applied with panel data, in order to choose between the three main models: Pooled, Fixed Effects and Random Effects, whichever is more appropriate to demonstrate if and how Corporate Governance practices affect the aggregation of corporate value. The results show that there is a strong negative correlation between disclosure and value added, what means that in the sector studied, within the time period covered, the more the company invests in transparency and disclosure postures, the less it generates added value.
Keywords: Valor adicionado
Value added
Dados em painel
Governança Corporativa
Value Added
Panel data
Corporate Governance
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: MARQUES, Mariana Ávila de Paiva. Fatores de governança corporativa que impactam a produção de valor de adicionado nas empresas dos setores varejista e atacadista brasileiros. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22533
Date of defense: 29-Jun-2018
Appears in Collections:TCC - Administração

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FatoresGovernancaCorporativa.pdf386.74 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.