Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22032
Document type: Tese
Access type: Acesso Aberto
Title: A produção intelectual de Décio de Almeida Prado sob o signo da modernidade: transições entre a crítica teatral e a historiografia do teatro brasileiro
Alternate title (s): The intellectual production of Décio de Almeida Prado under the sign of modernity: transitions between theatrical criticism and the historiography of the Brazilian theater
Author: Fernandes, Renan
First Advisor: Ramos, Rosangela Patriota
First member of the Committee: Ramos, Alcides Freire
Second member of the Committee: Duarte, André Luís Bertelli
Third member of the Committee: Vieira, Thaís Leão
Fourth member of the Committee: Morais, Julierme Sebastião
Summary: O presente trabalho teve como intenção a investigação a produção intelectual Décio de Almeida Prado para o estabelecimento das relações entre suas críticas teatrais e seus textos historiográficos através de um tema central na documentação por nós elencada: a modernidade no teatro brasileiro. Nesse sentido, através da análise das obras Apresentação do Teatro Brasileiro Moderno, Teatro em Progresso, Exercício Findo (correspondente às publicações de suas críticas teatrais no jornal O Estado de São Paulo) e O Teatro Brasileiro Moderno (texto historiográfico), procuramos estabelecer as nuances interpretativas que nos possibilitaram compreender as transformações de posicionamento existentes nessas duas formas discursivas. O objetivo central foi, sobretudo, perceber como os textos de Décio de Almeida Prado foram fundamentais no estabelecimento de uma hierarquia estética para as produções nacionais, delimitando, dessa maneira, uma organização que norteou a escrita de uma história do teatro nacional. E, por fim, estabelecemos em que medida a transição do discurso da crítica para o discurso historiográfico possibilitou o deslocamento de temas e ideias realizou o processo transformação das interpretações sobre a modernização do teatro nacional. Essa transição, portanto, foi responsável pelo estabelecendo de rupturas, legitimações e ressignificações das posturas de Décio de Almeida Prado na determinação de uma história para o teatro moderno no Brasil.
Abstract: The present work intends to investigate the intellectual production Décio de Almeida Prado for the establishment of the relations between his theatrical critiques and his historiographic texts through a central theme in the documentation by us listed: modernity in Brazilian theater. In this sense, through the analysis of the works Presenting the Modern Brazilian Theater, Theater in Progress, Findo Exercise (corresponding to the publications of his theatrical critiques in the newspaper O Estado de São Paulo) and The Modern Brazilian Theater (historiographical text), we try to establish the nuances Interpretations that enabled us to understand the positional transformations existing in these two discursive forms. The main objective was to understand how the texts of Décio de Almeida Prado were fundamental in establishing an aesthetic hierarchy for national productions, thus delimiting an organization that guided the writing of a history of national theater. And, finally, we establish to what extent the transition from the discourse of the critique to the discourse historiográfico made possible the displacement of themes and ideas carried out the process of transformation of the interpretations on the modernization of the national theater. This transition, therefore, was responsible for establishing ruptures, legitimations and resignifications of the positions of Décio de Almeida Prado in the determination of a history for modern theater in Brazil.
Notes: .
Keywords: Décio de Almeida Prado
Décio de Almeida Prado
Crítica teatral
Theatrical critique
Historiografia
Historiography
Teatro brasileiro moderno.
Modern brazilian theater.
História
Teatro Brasileiro - História e crítica
Teatro brasileiro - Historiografia
Prado, Decio de Almeida, 1917-2000 - Crítica e interpretação
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em História
Quote: FERNANDES, Renan. A produção intelectual de Décio de Almeida Prado sob o signo da modernidade: transições entre a crítica teatral e a historiografia do teatro brasileiro. 2017. 346 f. Tese ( Doutorado em História ) - Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2017.
Document identifier: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2017.18
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22032
Date of defense: 21-Oct-2017
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