Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTrindade, Kethullin Rezende-
dc.date.accessioned2017-08-14T13:26:12Z-
dc.date.available2017-08-14T13:26:12Z-
dc.date.issued2017-06-09-
dc.identifier.citationTRINDADE, Kethullin Rezende. A escolarização da literatura para criança e a experiência estética. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19450-
dc.description.abstractThis is a study about the viability of children's literature as one of the elements for the event of aesthetic experience in the schooling process. The research was carried out using the exploratory method and the theoretical-bibliographic study in the cultural historical perspective. The interviews were used as instruments of data collection, a questionnaire and observations of the classes in which the object of study was worked. The study sought to analyze and understand if from the practices of Pedagogues of a private school in Goiânia - Goiás with literature for children it would be possible to create aesthetic experiences for infants. Based on the data analyzed, it is possible that the obstacles in relation to the work with the literature for children come from different aspects: teacher training, constitution as a literary reader, reader's conception and working conditions. Through this brief study one can understand that the situation of children's literature in school today remains the same from the studies of decades ago. In view of this observation, it is important to consider that the study of the possibilities of aesthetic experiences with the literary text for children in the schooling process, in pedagogical practice, is substantial for a literary schooling in an adequate way, and mainly contributes to the process Teaching and reading encouragement that is profitable and perennial.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectLiteratura infantojuvenilpt_BR
dc.subjectEstudo e ensinopt_BR
dc.subjectLeitura (Ensino fundamental)pt_BR
dc.subjectLeitura - Pesquisapt_BR
dc.subjectEscolarizaçãopt_BR
dc.subjectLiteratura infantilpt_BR
dc.subjectExperiência estéticapt_BR
dc.subjectSchooling processpt_BR
dc.subjectChildren´s literarypt_BR
dc.subjectEsthetic experiencept_BR
dc.titleA escolarização da literatura para criança e a experiência estéticapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Arena, Adriana Pastorello Buim-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791554Y5pt_BR
dc.contributor.referee1Bortolanza, Ana Maria Esteves-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772772J6pt_BR
dc.contributor.referee2Resende, Valéria Aparecida Dias Lacerda de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4233687D8pt_BR
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4470575J7pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoEste é um estudo sobre a viabilidade da literatura para criança como um dos elementos para o acontecimento da experiência estética no processo de escolarização. A investigação foi realizada por meio do método exploratório e estudo teórico-bibliográfico na perspectiva histórico cultural, utilizou-se como instrumentos de coleta de dados as entrevistas, um questionário e observações das aulas em que o objeto de estudo era trabalhado. O estudo procurou analisar e compreender se a partir das práticas de Pedagogas de uma escola particular de Goiânia Goiás com a literatura para crianças seria possível surgir experiências estéticas para os infantes. A partir dos dados analisados pode-se que os obstáculos em relação ao trabalho com a literatura para crianças advêm de diferentes vertentes: formação do professor, constituição como leitor literário, concepção de leitor e condições de trabalho. Por meio deste breve estudo pode-se compreender que situação da literatura para criança na escola hoje permanece a mesma desde os estudos de décadas atrás. Diante dessa constatação considera-se importante que o estudo sobre as possibilidades de experiências estéticas com o texto literário para criança no processo de escolarização, na prática pedagógica são substanciais para uma escolarização do texto literário de forma adequada, e, principalmente, contribui para o processo de ensino e incentivo à leitura que se proponha profícuo e perene.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.sizeorduration164pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EscolarizacaoLiteraturaCrianca.pdfDissertação8.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.