Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19446
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016
Author: Silva, Lair Miguel da
First Advisor: Chelotti, Marcelo Cervo
First member of the Committee: Oliveira, Adriano Rodrigues de
Second member of the Committee: Costa, Antônio Cláudio Moreira
Summary: A presente pesquisa tem como intuito discutir uma recente política pública, o Programa Nacional do Livro Didático PNLD Campo. Assim nosso objetivo consistiu em compreender os significados ideológicos do rural brasileiro nas fotografias de livros didáticos do referido programa. Buscamos também de forma específica refletir sobre a educação brasileira e o ensino de Geografia nos anos iniciais do ensino fundamental; contextualizar o rural brasileiro no século XXI por meio da abordagem dos conceitos, (campo e rural, território e questão agrária) e identificar por meio da análise de fotografias de livros didáticos do PNLD Campo 2016 os significados ideológicos do rural brasileiro presentes nas mesmas. Metodologicamente recorremos à pesquisa bibliográfica e a iconografia e iconologia que são respectivamente metodologias de descrição e interpretação de imagens. Pudemos observar que o rural representado nas fotografias representa os sujeitos sociais do campo, deixando transparecer contradições e desigualdades existentes no meio rural, porém partes da realidade tais como problemas econômicos relacionados à terra e conflitos sociais são ocultados pela classe dominante do campo, que é representada pelo Estado.
Abstract: This research aims to discuss about a recent public policy, the National Program of Textbook [Programa Nacional do Livro Didático] - PNLD Field. Thus our objective consisted in understand the ideological meanings of the Brazilian rural area in the textbooks photographs of the aforementioned program. We also intend, in a specific way, the deep thinking about Brazilian education and Geography teaching in the early years of the elementary school; the contextualization of Brazilian rural area in the XXI century according to the concept approaching (countryside and rural area, territory and agrarian issues); and the identification, according to the photography analysis of textbooks of PNLD Field 2016, of the ideological meanings of Brazilian rural area present in them. Methodologically, we resorted to the bibliographical research, iconography and iconology. The iconography is a descriptive methodology and the iconology is an image interpretation methodology. We could observe that the rural area represented in the photographs characterizes the rural social individuals, revealing contradictions and inequalities in the rural area, however, parts of the reality are concealed by the rural dominant class, such as economic problems related to the land and social conflicts, which are represented by the State.
Keywords: Geografia
Geografia (Ensino fundamental) - Estudo e ensino
Educação rural
Livros didáticos - Ideologia
Countryside education
Textbook
Elementary school
Geography Teaching
Brazilian Rural Area
Educação do campo
Livro didático
Ensino fundamental
Ensino de Geografia
Rural brasileiro
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Geografia
Quote: SILVA, Lair Miguel da. Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19446
Date of defense: 28-Apr-2017
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Geografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SignificadosIdeologicosRural.pdfDissertação8.78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.