Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVasconcellos, Inaê Soares de-
dc.date.accessioned2017-04-04T18:53:45Z-
dc.date.available2017-04-04T18:53:45Z-
dc.date.issued2017-01-30-
dc.identifier.citationVASCONCELLOS, Inaê Soares de. Institutos federais, educação e desenvolvimento: o caso do IFTM e suas formas de inserção na sociedade. 2017. 105 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18318-
dc.description.abstractThe work investigates the relationship between the public policy of the Federal Institutes of Education, Science and Technology, PT governments that created them, and structural conditions of Brazilian society that influence policy and governments. The central hypotheses are that a) the Federal Institutes constitute a strategic component of the neodevelopmental project of PT governments; B) the policy of Federal Institutes does not have the proper accompaniment in their conduct, by the federal government or society. In Chapter 1, the analysis is constructed based on a bibliographical review and analysis of PT governments in the light of the references on developmentalism. In Chapter 2, the analyzis is about the force- ideas that most influence the politics of Professional and Technological Education from the second half of the twentieth century. In the same chapter, an analysis of the Federal Institutes as they are produced as a strategy of the neodevelopmental project of the PT governments. In Chapter 3, the task goes to case study, the Instituto Federal do Triângulo Mineiro seeking there the expressions - or not - of the relations established between social structures, governments and ideas presented in previous chapters. In the concluding remarks, it is concluded that the structure of Brazilian fragile democracy impacts on institutional relations in the IFTM and results in insuficient dialogue about the characteristics and purposes - eminently political, as it is intrinsic to public policies - that are found in the Law of Creation of Federal Institutes.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCiências Sociaispt_BR
dc.subjectEnsino profissionalpt_BR
dc.subjectInstituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia do Triângulo Mineiropt_BR
dc.subjectSociologiapt_BR
dc.subjectEducação Profissional e Tecnológicapt_BR
dc.subjectInstitutos Federaispt_BR
dc.subjectGovernos petistaspt_BR
dc.subjectNeodesenvolvimentismopt_BR
dc.subjectProfessional and Technological Educationpt_BR
dc.subjectFederal Institutes of Education, Science and Technologypt_BR
dc.subjectPT governmentspt_BR
dc.subjectNeodevelopmentismpt_BR
dc.titleInstitutos federais, educação e desenvolvimento: o caso do IFTM e suas formas de inserção na sociedadept_BR
dc.title.alternativeFederal Institutes, education and development: the Federal Institute of the Mining Triangle and its forms of insertion in societypt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Silva, Sidartha Sória e-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702252Z3pt_BR
dc.contributor.referee1Trópia, Patrícia Vieira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768593J6pt_BR
dc.contributor.referee2Gomes, Darcilene Claudio-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794564H5pt_BR
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4427133U1pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoO trabalho investiga a relação entre a política pública dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, os governos petistas que os criaram, e as condições estruturais da sociedade brasileira a influenciarem a política e os governos. As hipóteses centrais são de que a) os Institutos Federais constituem-se num componente estratégico do projeto neodesenvolvimentista dos governos petistas; b) a política dos Institutos Federais não tem o devido acompanhamento em sua condução, por parte do governo federal ou da sociedade. No capítulo um, constrói-se a análise a partir de revisão bibliográfica e análise dos governos petistas à luz dos referenciais sobre desenvolvimentismo. No capítulo dois, analisam-se as ideias-força que mais influenciam a política de Educação Profissional e Tecnológica a partir da segunda metade do século XX. No mesmo capítulo, produz-se uma análise dos Institutos Federais como estratégia do projeto neodesenvolvimentista dos governos petistas. No capítulo três, a tarefa passa ao estudo de caso, o Instituto Federal do Triângulo Mineiro, buscando ali as expressões - ou não - das relações estabelecidas entre estruturas sociais, governos e ideias, apresentados nos capítulos anteriores. Nas considerações finais, conclui- se que a estrutura de democracia frágil brasileira impacta sobre as relações institucionais no IFTM e resulta em pouco diálogo acerca das características e finalidades - eminentemente políticas, como é intrínseco a políticas públicas - que se encontram na Lei de Criação dos Institutos Federais.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Ciências Sociaispt_BR
dc.sizeorduration105pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIApt_BR
dc.identifier.doiufu.http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.122-
dc.orcid.putcode81761795-
dc.crossref.doibatchidcfc6af78-95df-434f-8cba-ff3aa9588d23-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Ciências Sociais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
InstitutosFederaisEducacao.pdfDissertação12.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.