Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18269
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Aplicabilidade da teoria educacional de Émile Durkheim no ensino superior do Brasil contemporâneo |
Author: | Rocha, Ronaldo Inácio |
First Advisor: | Guimarães, Elisabeth da Fonseca |
First member of the Committee: | Fagiani, Cilson César |
Second member of the Committee: | Previtali, Fabiane Santana |
Summary: | O escopo desta dissertação é fazer um estudo teórico e conceitual da obra de Émile Durkheim no que se refere à questão educacional e verificar em que medida seus escritos contribuem para a compreensão do ensino superior do Brasil contemporâneo, o qual está submetido às leis e às regulamentações do poder público. Apresentam-se o método e o objeto da Sociologia de Durkheim, propondo comparações entre a perspectiva sociológica educacional clássica ou tradicional do pensador e a humanista, que vige no Brasil contemporâneo. Focaliza-se a moralidade relacionada à educação na obra de Durkheim como um ato que atende aos interesses da sociedade, enquanto estruturas formais da razão, não da religião. Os indivíduos são socializados tornando-se conscientes da necessidade da adesão voluntária às regras impostas socialmente, que são determinantes dos deveres do estudante, e que se assemelham às regras que prescrevem a conduta do adulto. A educação moral insere-se em toda a vida escolar do discente. Também são analisados acordos internacionais, globalização das políticas educacionais e a transformação da educação em fonte de investimentos, que caracterizaram as últimas décadas do século XX e início do século XXI, quando a teoria do capital humano foi recuperada e aplicada no âmbito educacional, associando a escolarização superior à consecução de competências que possibilitam a ascensão social. Nessa perspectiva, o que importa é a inserção no mercado de trabalho, enquanto uma imposição do sistema vigente sobre a formação do capital humano, aliada a adequação dos alunos aos preceitos neoliberais, em que a competência e a obtenção de habilidades são mais relevantes que o conhecimento histórico-científico capaz de transformar, por meio do processo de escolarização, o modo de pensar a realidade. |
Abstract: | The scope of this dissertation is to make a theoretical and conceptual study of the work of Émile Durkheim with regard to the educational question and to verify to what extent his writings contribute to the understanding of the higher education of contemporary Brazil, which is subject to the laws and regulations Of public power. The method and object of Durkheim's Sociology are presented, proposing comparisons between the classical or traditional educational sociological perspective of the thinker and the humanist, which is present in contemporary Brazil. It focuses on education-related morality in Durkheim's work as an act that serves the interests of society as formal structures of reason, not religion. Individuals are socialized by becoming aware of the need for voluntary adherence to socially imposed rules that are determinant of the student's duties and which resemble the rules that prescribe adult conduct. Moral education is embedded throughout the student's school life. International agreements, globalization of education policies and the transformation of education into an investment source, which characterized the last decades of the twentieth century and the beginning of the twenty-first century, were also analyzed, when human capital theory was recovered and applied in the educational sphere, associating Higher education to the achievement of skills that enable social ascension. In this perspective, what matters is the insertion in the labor market, while an imposition of the current system on the formation of human capital, coupled with the students' suitability to the neoliberal precepts, in which competence and the attainment of skills are more relevant than the historical-scientific knowledge capable of transforming, through the process of schooling, the way of thinking reality. |
Keywords: | Ciências sociais Durkheim, Émile, 1858-1917 - Crítica e interpretação Educação Ensino superior Émile Durkheim Poder público Ensino Superior no Brasil contemporâneo Education Power public Higher education in contemporary Brazil |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais |
Quote: | ROCHA, Ronaldo Inácio. Aplicabilidade da teoria educacional de Émile Durkheim no ensino superior do Brasil contemporâneo. 2016. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.624 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.624 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18269 |
Date of defense: | 15-Dec-2016 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Ciências Sociais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AplicabilidadeTeoriaEducacional.pdf | Dissertação | 771.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.