Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15316
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Autores velados e revelados: uma análise do discurso de alunos de letras |
Author: | Barros, Luciana Borges Alves Pinto e |
First Advisor: | Bertoldo, Ernesto Sérgio |
First member of the Committee: | Fernandes, Cleudemar Alves |
Second member of the Committee: | Neder, Marco Antonio Villarta |
Summary: | Este trabalho apresenta a construção de um possível percurso da constituição da autoria por três alunos do Curso de Letras do Campus Avançado de Jataí (CAJ). Trilhar pelo caminho dessa reconstituição se deu a partir de análises das monografias desses alunos, realizadas no último ano de graduação, como quesito obrigatório da disciplina Didática e Prática de Ensino de Português. O graduando em Letras, visto aqui como sujeito-autor, é um leitor que passa a ler a si mesmo, apropriando-se de textos para compor outros. Sabemos que a escrita existe após a leitura do sujeito, que deseja uma visão ímpar e, daí a (re)constrói a partir da reprodução primeira. Sendo assim, a autoria é vista neste trabalho como um processo singular, com a presença do Outro que permite com que vá se (re)velando de modo nada organizado e nada previsível dentro do sujeito-construtor da sua própria autoria. Analisar os discursos dos alunos em seus trabalhos monográficos mostra como a singularidade acontece e atravessa a concepção pronta e acabada de formação de alunos: afinal eles se formam a seus modos e com seus Outros e o tempo todo. |
Abstract: | This paper presents the construction of a possible trajectory in the constitution of authorship by three students from the CAJ Modern Language course. To tread along the route of this reconstitution came from the analysis of these students essays, done in their last university year, as an obligatory inquiry in the Portuguese Teaching subject. The Modern Language student, who is about to graduate, seen in this work as a subjectauthor, is a reader who happens to read themselves, assuming texts in order to compose others. We know that writing exists after the subject s reading, who wishes a unique view and, from this point, they (re)construct it from the first reproduction. In this manner, authorship is viewed in this study as a single process, with the presence of the Other that allows the (un)veiling process in a non-organized and unpredictable way inside of the subject-constructor of their own authorship. To analyse students discourses in their essays shows how singularity occurs truly and goes beyond the ready and used concept of students education: after all, they educate themselves based on their own manners and with their Others, and all the time. |
Keywords: | Autor Autoria Sujeito-autor Discurso pedagógico Authorship Author Subject-author Pedagogic discourse Discourse Analysis Análise do discurso |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
Language: | por |
Country: | BR |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Institution Acronym: | UFU |
Department: | Linguística Letras e Artes |
Program: | Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos |
Quote: | BARROS, Luciana Borges Alves Pinto e. Autores velados e revelados: uma análise do discurso de alunos de letras. 2006. 111 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15316 |
Date of defense: | 30-Mar-2006 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Estudos Linguísticos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Luciana.pdf | 427.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.