Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14195
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorOliveira, Luis César de-
dc.date.accessioned2016-06-22T18:37:25Z-
dc.date.available2014-05-14-
dc.date.available2016-06-22T18:37:25Z-
dc.date.issued2014-01-31-
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Luis César de. Study of the emission of pollutants by vehicles coming from a trip generation hub: environmental route estimation by intercity buses in the city of Uberaba, MG. 2014. 157 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.15por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14195-
dc.description.abstractThis study analyzed the emission of pollutants caused by vehicles, both in a bus station as on the route that vehicles use to their destinations. It was used a theoretical basis and a commercial software, TSIS, that provides the mass discharge of major pollutants emitted by intercity and interstate buses using the bus station of Uberaba, MG. It was simulated the discharge of pollutants emitted by vehicles and it was provided subsidies to studies of routes in relation to the generation of air pollutants due to the concentration of vehicles in trip generation hubes. There were simulated four routes and it was founded the one with emmited the lesser air pollution quantity, which was considered as the environmental route. It is expected to contribute to the city and state agencies, which are in charge in taking an efficient decision to control the vehicular pollution, because automotive gases can cause damages on the population health and on the environment.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectPoluição atmosféricapor
dc.subjectRota ambientalpor
dc.subjectSimulação de emissões de poluentespor
dc.subjectAir pollutioneng
dc.subjectEnvironmental routeeng
dc.subjectSimulation of emission of pollutantseng
dc.subjectTransporte urbano - Aspectos ambientaispor
dc.subjectAr - Poluiçãopor
dc.subjectTransporte rodoviáriopor
dc.titleEstudo da emissão de poluentes por veículos oriundos de um polo gerador de viagens: a estimativa da rota ambiental para ônibus intermunicipais na cidade de Uberaba, MGpor
dc.title.alternativeStudy of the emission of pollutants by vehicles coming from a trip generation hub: environmental route estimation by intercity buses in the city of Uberaba, MGeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor-co1Alamy Filho, José Eduardo-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703201Y9por
dc.contributor.advisor1Sorratini, José Aparecido-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799794Y5por
dc.contributor.referee1Fernandes, André Luís Teixeira-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790225H4por
dc.contributor.referee2Silva, Alice Rosa da-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4764994E3por
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4254011J8por
dc.description.degreenameMestre em Engenharia Civilpor
dc.description.resumoEste estudo analisou a emissão de massa de poluentes causada por veículos, tanto em um terminal rodoviário quanto no trajeto que os veículos usam para seus destinos. Foi utilizada uma base teórica e um software comercial, o TSIS, que possibilita verificar a emissão dos principais poluentes emitidos por ônibus do transporte intermunicipal e interestadual de passageiros, que utilizam o Terminal Rodoviário de Uberaba, MG. Foi simulada a emissão de poluentes emitidos pelos veículos e foram fornecidos subsídios para estudos de implantação de rotas em relação à geração de poluentes atmosféricos decorrentes da concentração veicular em polos geradores de viagens. Foram simuladas quatro rotas e encontrada aquela que induziu à emissão da menor massa de poluentes. Esta foi considerada como a rota ambiental. Espera-se contribuir com os órgãos responsáveis, municipal e estadual, na tomada de decisão eficaz para controlar a poluição atmosférica veicular, pois os gases automotivos podem provocar alterações na saúde da população e no meio ambiente.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Engenharia Civilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILpor
dc.publisher.departmentEngenhariaspor
dc.publisher.initialsUFUpor
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.15por
dc.orcid.putcode81754378-
dc.crossref.doibatchid958601c8-04e4-4d15-9383-00cbac966ee7-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Engenharia Civil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EstudoEmissaoPoluentes.pdf8.98 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.