Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14195
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Oliveira, Luis César de | - |
dc.date.accessioned | 2016-06-22T18:37:25Z | - |
dc.date.available | 2014-05-14 | - |
dc.date.available | 2016-06-22T18:37:25Z | - |
dc.date.issued | 2014-01-31 | - |
dc.identifier.citation | OLIVEIRA, Luis César de. Study of the emission of pollutants by vehicles coming from a trip generation hub: environmental route estimation by intercity buses in the city of Uberaba, MG. 2014. 157 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.15 | por |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14195 | - |
dc.description.abstract | This study analyzed the emission of pollutants caused by vehicles, both in a bus station as on the route that vehicles use to their destinations. It was used a theoretical basis and a commercial software, TSIS, that provides the mass discharge of major pollutants emitted by intercity and interstate buses using the bus station of Uberaba, MG. It was simulated the discharge of pollutants emitted by vehicles and it was provided subsidies to studies of routes in relation to the generation of air pollutants due to the concentration of vehicles in trip generation hubes. There were simulated four routes and it was founded the one with emmited the lesser air pollution quantity, which was considered as the environmental route. It is expected to contribute to the city and state agencies, which are in charge in taking an efficient decision to control the vehicular pollution, because automotive gases can cause damages on the population health and on the environment. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Poluição atmosférica | por |
dc.subject | Rota ambiental | por |
dc.subject | Simulação de emissões de poluentes | por |
dc.subject | Air pollution | eng |
dc.subject | Environmental route | eng |
dc.subject | Simulation of emission of pollutants | eng |
dc.subject | Transporte urbano - Aspectos ambientais | por |
dc.subject | Ar - Poluição | por |
dc.subject | Transporte rodoviário | por |
dc.title | Estudo da emissão de poluentes por veículos oriundos de um polo gerador de viagens: a estimativa da rota ambiental para ônibus intermunicipais na cidade de Uberaba, MG | por |
dc.title.alternative | Study of the emission of pollutants by vehicles coming from a trip generation hub: environmental route estimation by intercity buses in the city of Uberaba, MG | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Alamy Filho, José Eduardo | - |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703201Y9 | por |
dc.contributor.advisor1 | Sorratini, José Aparecido | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799794Y5 | por |
dc.contributor.referee1 | Fernandes, André Luís Teixeira | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790225H4 | por |
dc.contributor.referee2 | Silva, Alice Rosa da | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4764994E3 | por |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4254011J8 | por |
dc.description.degreename | Mestre em Engenharia Civil | por |
dc.description.resumo | Este estudo analisou a emissão de massa de poluentes causada por veículos, tanto em um terminal rodoviário quanto no trajeto que os veículos usam para seus destinos. Foi utilizada uma base teórica e um software comercial, o TSIS, que possibilita verificar a emissão dos principais poluentes emitidos por ônibus do transporte intermunicipal e interestadual de passageiros, que utilizam o Terminal Rodoviário de Uberaba, MG. Foi simulada a emissão de poluentes emitidos pelos veículos e foram fornecidos subsídios para estudos de implantação de rotas em relação à geração de poluentes atmosféricos decorrentes da concentração veicular em polos geradores de viagens. Foram simuladas quatro rotas e encontrada aquela que induziu à emissão da menor massa de poluentes. Esta foi considerada como a rota ambiental. Espera-se contribuir com os órgãos responsáveis, municipal e estadual, na tomada de decisão eficaz para controlar a poluição atmosférica veicular, pois os gases automotivos podem provocar alterações na saúde da população e no meio ambiente. | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Engenharia Civil | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL | por |
dc.publisher.department | Engenharias | por |
dc.publisher.initials | UFU | por |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.15 | por |
dc.orcid.putcode | 81754378 | - |
dc.crossref.doibatchid | 958601c8-04e4-4d15-9383-00cbac966ee7 | - |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Engenharia Civil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EstudoEmissaoPoluentes.pdf | 8.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.