Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14130
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Vieira, Bernadeth Macedo | |
dc.date.accessioned | 2016-06-22T18:37:09Z | - |
dc.date.available | 2006-03-31 | |
dc.date.available | 2016-06-22T18:37:09Z | - |
dc.date.issued | 2006-02-23 | |
dc.identifier.citation | VIEIRA, Bernadeth Macedo. Diagnosis of the main existing problems in the transport of dangerous products. 2006. 193 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2006. | por |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14130 | - |
dc.description.abstract | The present work searchs to trace a diagnosis of the main irregularities practised in the transport of dangerous products through an analysis of the main irregularities practised in the federal highways, using as tool the statistical data raised together to the Federal Road Policy and the depositions of a sampling of Policemen who had contributed with its practical experiences. Aiming at to interact the three involved segments, or either, dispatcher, transporter and fiscalization, workshops still searched the manifestations presented in two that they had counted on the participation of the legislators of the ANTT, technician and entrepreneurs of the transport sector. Statisticians prove that the road transport of dangerous products has generated diverse risks to the man and the environment, having caused material damages, as well as the a health and to the life. Being common to identify the practical one of the transport of these products without the fulfilment of the effective legal requirements. Although the legal devices that regulate the subject in question are complex and of matrix strict technician, making it difficult its interpretation on the part of the operational user, the results had demonstrated that the practised irregularities more are related the operational deficiencies, being distinguished with bigger amount of cultivated fines, representing 38%, the applied ones to kits of emergency and identified EPI's being as more frequent irregularity the lack of some itens that they integrate kits and 26% for the emergency fiches, being more common to find them it are of the standard established for the inadequate norm Brazilian or the carried product. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Produto perigoso | por |
dc.subject | Meio ambiente | por |
dc.subject | Transporte | por |
dc.subject | Irregularidades | por |
dc.subject | Dangerous product | eng |
dc.subject | Environment | eng |
dc.subject | Transport | eng |
dc.subject | Legislation | eng |
dc.subject | Irregularities | eng |
dc.subject | Substâncias perigosas - Transportes | por |
dc.subject | Transportes - Legislação - Brasil | por |
dc.title | Diagnóstico dos principais problemas existentes no transporte de produtos perigosos | por |
dc.title.alternative | Diagnosis of the main existing problems in the transport of dangerous products | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.contributor.advisor1 | Maragno, Ana Luiza Ferreira Campos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786650E4 | por |
dc.contributor.referee1 | Billa, Renan | |
dc.contributor.referee2 | Assis, Elaine Gomes | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727361P6 | por |
dc.description.degreename | Mestre em Engenharia Civil | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho busca traçar um diagnóstico das principais irregularidades praticadas no transporte de produtos perigosos através de uma análise das principais irregularidades praticadas nas rodovias federais, utilizando como ferramenta os dados estatísticos levantados junto à Polícia Rodoviária Federal e os depoimentos de uma amostragem de policiais que contribuíram com suas experiências práticas. Visando interagir os três segmentos envolvidos, ou seja, expedidor, transportador e fiscalização, buscou-se ainda as manifestações apresentadas em dois workshops que contaram com a participação dos legisladores da ANTT, de técnicos e empresários do setor de transporte. Estatísticas comprovam que o transporte rodoviário de produtos perigosos tem gerado diversos riscos ao homem e ao meio ambiente, causando danos materiais, bem como à saúde e à vida. Sendo comum identificar a prática do transporte destes produtos sem o cumprimento das exigências legais vigentes. Embora os dispositivos legais que regulam o assunto em questão sejam complexos e de cunho estritamente técnico, dificultando sua interpretação por parte do usuário operacional, os resultados demonstraram que as irregularidades praticadas estão mais relacionadas a deficiências operacionais, destacando-se com maior quantidade de multas lavradas, representando 38%, as aplicadas aos kits de emergência e de EPI´s sendo identificada como irregularidade mais freqüente a falta de alguns itens que integram os kits e 26% para as fichas de emergência, sendo mais comum encontrá-las fora do padrão estabelecido pela norma brasileira ou inadequadas ao produto transportado. | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Engenharia Civil | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL | por |
dc.publisher.department | Engenharias | por |
dc.publisher.initials | UFU | por |
dc.orcid.putcode | 81754309 | - |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Engenharia Civil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DiagnoticoPrincipaisProblemas.pdf | 3.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.