Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13737
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Tecnico de enfermagem: o perfil traçado por profissionais da area, no municipio de Uberlandia, nos anos 90 |
Author: | Stutz, Beatriz Lemos |
First Advisor: | Nogueira, Sandra Vidal |
Summary: | A presente investigação tem por finalidade destacar em que bases se efetiva a qualificação e que nuances permeiam a atuação do Técnico de Enfermagem na atualidade, no Município de Uberlândia. Nessa perspectiva, optou-se por realizar uma pesquisa qualitativa, tendo como referencial a análise de discurso, utilizando-se como técnica de coleta de dados um roteiro de entrevista semi-estruturado. Foram definidas, ainda, quatro categorias básicas de análise: educação-trabalho, currículo, identidade profissional e expectativas. A partir do estudo detalhado dessas categorias, é possível refletir sobre a relação educação-trabalho no ensino médio, os aspectos ligados à regulamentação e ao exercício da enfermagem no Brasil; a importância do currículo na organização de experiências do conhecimento; o significado do trabalho e as influências na construção da identidade profissional. Busca-se analisar, em última instância, as principais funções desempenhadas pelo técnico de enfermagem, o modo como ele vê seu processo de profissionalização, via instituição de ensino, e as influências do ambiente de trabalho sobre sua atuação. |
Abstract: | The purpose of the present investigation is to recognize the basis of the qualification and that forms permeates the performance of Nursery Technician at the present time, in the district of Uberlândia. In that perspective, we opted for accomplishing a qualitative research, tends as referencial analysis of several interviews, being used as technique of collection of data a semi-structured interview route. They were defined, four basic categories of analysis: educationwork, curriculum, professional identity and expectations. Starting from the detailed study of those categories, it was possible to contemplate the relationship education-work in the medium nursery teaching, the aspects linked to the regulation and the exercise of the nurserey work in Brazil; the importance of the curriculum in the organization of experiences of the knowledge; the meaning of work and the influences in construction of professional identity. It is looked for analyze, ultimately, the main functions carried out by the nursery technician, the way like they see professionalization process, through teaching institution, and the influences of the work atmosphere about its performance and what is realy to the a tecnhic. Based on the discussion of information obtained from technicians of nursery school working, refering the identification, to the professional exercise and its expectations with relationship its profession, some conclusions are reached concerning the profile of that worker in the district of Uberlândia. |
Keywords: | Auxiliares de enfermagem - Uberlandia (MG) Enfermagem - Curriculos Auxiliares de enfermagem - Formação profissional - Uberlandia (MG) Enfermagem - Orientação profissional Enfermagem - Estudo e ensino (Segundo grau) |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | BR |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Institution Acronym: | UFU |
Department: | Ciências Humanas |
Program: | Programa de Pós-graduação em Educação |
Quote: | STUTZ, Beatriz Lemos. Tecnico de enfermagem: o perfil traçado por profissionais da area, no municipio de Uberlandia, nos anos 90. 1998. 168 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 1998. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13737 |
Date of defense: | 8-Dec-1998 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Beatriz Lemos.pdf | 314.36 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.