Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13689
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCoelho, Luciana Zacharias Gomes Ferreira-
dc.date.accessioned2016-06-22T18:35:50Z-
dc.date.available2015-11-27-
dc.date.available2016-06-22T18:35:50Z-
dc.date.issued2015-04-10-
dc.identifier.citationCOELHO, Luciana Zacharias Gomes Ferreira. Expansion of higher education: a study of teaching work on Campus Pontal at Federal University of Uberlândia (2006-2012). 2015. 176 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.te.2015.59.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13689-
dc.description.abstractIn face of a globalized society, dominated by technology and capital in all its dimensions, the less privileged seek in formal higher education the possibility of ascension and self-realization. It should be noted that the expansion has been taking place in public higher education, which includes restructuring investment in existing universities, creation of new university centers and various forms of entry, as well as other measures; but it is necessary to check whether such expansion has occurred without creating precarious labor condition of those involved in the process, like the teachers, who may encounter a lack of basic resources to offer an education that ensures not only quantity, but also quality In this sense, this study aims to understand some aspects of the phenomenon of expansion, especially in the context of the Federal University of Uberlândia s internalization. The creation of the Campus Pontal, located in the city of Ituiutaba (MG), refers to the first experience of this institution regarding the implementation of a physical and organizational structure out of its headquarters, in order to meet regional demands of free and quality education in this city and its surroundings. The scope of this study was to investigate the perception of teachers allocatd there about the working conditions which were offered in such expansionist context, the exogenous and endogenous factors that that triggered the internalization of the institution in the city of Ituiutaba and sought to identify and discuss the main aspects related to the working conditions of teachers in the new campus outside of headquarters.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectExpansão da educação superiorpor
dc.subjectTrabalho docentepor
dc.subjectCampus Pontal/Universidade Federal de Uberlândiapor
dc.subjectExpansion of higher educationeng
dc.subjectTeaching workeng
dc.subjectFederal University of Uberlândia/Campus Pontaleng
dc.subjectEnsino superior - Ituiutaba (MG)por
dc.subjectEnsino superior - Uberlândia (MG)por
dc.subjectProfessores universitários - Ituiutaba (MG)por
dc.titleExpansão da educação superior: um estudo sobre trabalho docente no Campus Pontal da Universidade Federal de Uberlândia (2006-2012)por
dc.title.alternativeExpansion of higher education: a study of teaching work on Campus Pontal at Federal University of Uberlândia (2006-2012)eng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Previtali, Fabiane Santana-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790275H8por
dc.contributor.referee1Sanfelice, José Luís-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787881A8por
dc.contributor.referee2Lima, Antonio Bosco de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798667P6por
dc.contributor.referee3Lucena, Carlos Alberto-
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911T7por
dc.contributor.referee4Raslan, Filipe Oliveira-
dc.contributor.referee4Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704633A5por
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4144675Z9por
dc.description.degreenameDoutor em Educaçãopor
dc.description.resumoEm face de uma sociedade globalizada e dominada pela tecnologia e pelo capital em todas as suas dimensões, os menos privilegiados buscam na educação formal em nível superior a possibilidade de ascensão e auto-realização. É de se notar a expansão que vem ocorrendo na educação superior pública, cuja reestruturação abrange investimentos nas universidades já existentes, criação de novos polos universitários e variadas formas de ingresso, além de outras medidas; porém faz-se necessário verificar se tal expansão vem ocorrendo sem precarizar a condição laboral dos atores envolvidos no processo, a exemplo dos docentes, que podem se deparar com a falta dos recursos mínimos para ofertar uma educação que prime não apenas pela quantidade mas também pela qualidade. Neste sentido, o presente estudo visa compreender alguns aspectos inerentes ao fenômeno da expansão, mormente no contexto da interiorização da Universidade Federal de Uberlândia. A criação do Campus Pontal, situado no município de Ituiutaba (MG), remete à primeira experiência desta instituição no que concerne à implantação de uma estrutura física e organizacional fora de sede, com vistas a atender demandas regionais da oferta de educação superior gratuita neste município e seus arredores. O estudo teve por escopo investigar a percepção dos docentes ali lotados acerca das condições de trabalho que lhes foram ofertadas neste contexto expansionista, os fatores exógenos e endógenos que deflagraram a interiorização da instituição para o município de Ituiutaba, bem como buscou identificar e problematizar os principais aspectos atinentes ao trabalho docente no âmbito do novo campus situado fora de sede.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.departmentCiências Humanaspor
dc.publisher.initialsUFUpor
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14393/ufu.te.2015.59por
dc.orcid.putcode81754108-
dc.crossref.doibatchid4ac907de-eb84-4c68-9346-f4755aa714b8-
Appears in Collections:TESE - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ExpansaoEducacaoSuperior.pdf1.42 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.