Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12309
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Cena e presentificação: análise da presença cênica na obra "Maneries", da Cia Luis Garay |
Author: | Prado, Fernando César |
First Advisor: | Arantes, Luiz Humberto Martins |
First member of the Committee: | Aleixo, Fernando Manoel |
Second member of the Committee: | Almeida, Marcia Soares de |
Summary: | Esta dissertação analisa a obra Maneries, da Cia Luis Garay, de Buenos Aires Argentina, a partir do conceito de Presença Cênica. Iniciamos por conceituar o termo Presença Cênica como representação da realidade, partindo da ideia do treinamento e daquilo que se quer dizer na performance. Traz para reflexão e contextualiza a Presença Cênica sob o olhar de alguns pensadores das artes e verticaliza o tema a partir dos Dispositivos da Presença, assim como do tripé da Presença: Construção da Presença, Manutenção da Presença e Virtualidade da Presença. Paralelo, acompanhamos entrevistas dadas, pela Cia Luis Garay, a este pesquisador e a partir dos testemunhos acompanhamos a trajetória do diretor e da perfomer Florencia Vecino. Por fim, são apresentadas as considerações finais, levando em conta o recorte da pesquisa. |
Abstract: | This is a study of Maneries, a piece from Cia Luis Garay (Buenos Aires-Argentina) starting from the concept of Scenic Presence. We have started by conceptualize Scenic Presenc term as a reality representation starting from the ideia of body training as well as what are understood by the meaning construction of the piece. This study reflects and contextualizes Scenic Presence from Art Thinkers and verticalizes the theme beyond Presence Dispositives as such as the Triple Presence: Construction of Presence, Maitenence of Presence and Virtuality of Presence. Readers follow some interviews with the Cia Luis Garay and their performers where we can have valuable informations about their trajectory as a group of artists. Ending up with conclusion remarks remarks taking into account the main focus of this research. |
Keywords: | Maneries Presença cênica Identidade Tempo Corporeidade Maneries Scenic presence Identity Time Corporeity Performace (Arte) Arte cênicas |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
Language: | por |
Country: | BR |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Institution Acronym: | UFU |
Department: | Linguística, Letras e Artes |
Program: | Programa de Pós-graduação em Artes |
Quote: | PRADO, Fernando César. Cena e presentificação: análise da presença cênica na obra "Maneries", da Cia Luis Garay. 2012. 102 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.148 |
Document identifier: | https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.148 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12309 |
Date of defense: | 2-Mar-2012 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Artes |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.