Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46795
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVeiga, Anna Julia Vieira Guide da-
dc.creatorCosta, Nilson Junio Faustino da-
dc.creatorRodrigues, Ana Maria Cordeiro-
dc.creatorAsse, Ruan Rezende-
dc.date.accessioned2025-09-12T14:11:47Z-
dc.date.available2025-09-12T14:11:47Z-
dc.date.issued2025-09-08-
dc.identifier.citationVEIGA, Anna Julia Vieira Guide da et al. Vivências em uma liga acadêmica em enfermagem: um relato das experiências acadêmicas na urgência e emergência. Revista Contemporânea, v. 5, n. 8, 2025. DOI http://doi.org/10.56083/RCV5N8-103.pt_BR
dc.identifier.issn2447-0961pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46795-
dc.description.abstractThe qualification of nursing teams for urgent and emergency care is essential to ensure safe, humanized, and effective services, as recommended by the World Health Organization. In this context, academic leagues serve as spaces for integrating teaching, research, and community outreach, fostering technical-scientific development and the enhancement of professional competencies. This experience report aims to describe the participation of nursing students in the activities of the Academic League of Urgency and Emergency in Nursing (LUREEN) at the Federal University of Uberlândia (UFU), highlighting the contributions of the non-compulsory internship at the emergency department of the Clinical Hospital (HC-UFU). The adopted approach was qualitative, with a descriptive and observational design, encompassing weekly meetings, courses, practical training, realistic simulations, and supervised practice in the Emergency Room, a sector dedicated to the care of critically ill patients. Activities ranged from triage and medication administration to assisting in high-complexity procedures. Furthermore, the experience contributed to consolidating theoretical knowledge, strengthening autonomy, and improving professional demeanor when facing critical situations. It is concluded that participation in an academic league represents a privileged opportunity for complementary training, providing integration between theory and practice and positively contributing to the development of critical, reflective professionals who are technically prepared and socially committed to comprehensive and humanized care in urgent and emergency settings.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.relation.ispartofRevista Contemporâneapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcuidados de enfermagempt_BR
dc.subjectserviço hospitalar de emergênciapt_BR
dc.subjecteducação em enfermagempt_BR
dc.subjectaprendizagem baseada em problemaspt_BR
dc.subjecttreinamento com simulação de alta fidelidadept_BR
dc.subjectcapacitação profissionalpt_BR
dc.titleVivências em uma liga acadêmica em enfermagem: um relato das experiências acadêmicas na urgência e emergênciapt_BR
dc.title.alternativeExperiences in an academic nursing league: a report on academic practices in emergency and urgent carept_BR
dc.title.alternativeVivencias en una liga académica de enfermería: un relato de las experiencias académicas en urgencias y emergenciaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.citation.epage18pt_BR
dc.citation.issuen. 8pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.volumev. 5pt_BR
dc.description.resumoA qualificação de equipes de enfermagem para atuação em urgênciae emergência é essencial para garantir atendimento seguro, humanizado e resolutivo, conforme preconiza a Organização Mundial da Saúde. Nesse contexto, as ligas acadêmicas constituem espaços de integração entre ensino, pesquisa e extensão, favorecendo o aprimoramento técnico-científico e o desenvolvimento de competências profissionais. Este relato de experiência objetiva descrever a participação de discentes de Enfermagem nas atividades da Liga Acadêmica de Urgência e Emergência em Enfermagem (LUREEN) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), destacando as contribuições do estágio não obrigatório no pronto-socorro do Hospital de Clínicas da UFU (HC-UFU). A abordagem adotada foi qualitativa, de caráter descritivo e observacional, contemplando reuniões semanais, cursos, treinamentos práticos, simulações realísticas e atuação supervisionada na Sala Vermelha, setor destinado ao atendimento de pacientes críticos. As atividades envolveram desde triagem e administração de medicamentos até apoio em procedimentos de alta complexidade. Além disso, a experiência contribuiu para a consolidação do conhecimento teórico, fortalecimento da autonomia e aprimoramento da postura profissional diante de situações críticas. Conclui-se que a experiência em uma liga acadêmica representa um espaço privilegiado de formação complementar, proporcionando integração teoria-prática e favorecendo a construção de profissionais críticos, reflexivos, tecnicamente preparados e socialmente comprometidos com o cuidado integral e humanizado em urgência e emergência.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMpt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.56083/RCV5N8-103pt_BR
dc.orcid.putcode192064852-
Appears in Collections:TCC - Enfermagem

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VivênciasLigaAcadêmica.pdfArtigo48.65 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.