Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45133
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSantos, Vinicius Lamournier-
dc.date.accessioned2025-04-03T15:38:12Z-
dc.date.available2025-04-03T15:38:12Z-
dc.date.issued2024-05-24-
dc.identifier.citationSANTOS, Vinicius Lamorunier. Crítica da Educação Física na política de medidas socioeducativas para pessoas jovens privadas de liberdade. 2024. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45133-
dc.description.abstractThis paper critically analyzes the role of Physical Education in institutions that deprive children and adolescents in conflict with the law of their liberty, investigating how hegemonic and ideological logics have historically influenced socio-educational practices and policies in Brazil. Based on a historical-dialectical materialist perspective, the bibliographic and documentary research sought to understand the roots of the socio-educational system, revealing contradictions between the current legal framework — such as the Child and Adolescent Statute (ECA) and the National Socio-Educational Assistance System (SINASE) — and the reality experienced in the institutions. It was found that the performance of Physical Education in these spaces is still marked by traditional models, with a strong emphasis on sports, disciplinary models and reproduction of conservative values, inherited from the doctrine of Irregular Situation and the hygienist movement. The lack of specific training and academic production on the subject also limits the critical and emancipatory potential of the area. In this context, the study highlights the urgency of promoting more inclusive, critical and transformative educational practices that consider the social, cultural and historical specificities of the young people served and that enhance Physical Education as a tool for resocialization and social justice.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectPhysical Educationpt_BR
dc.subjectSocioeducaçãopt_BR
dc.subjectSocio-educationpt_BR
dc.subjectJuventude em conflito com a leipt_BR
dc.subjectYouth in conflict with the lawpt_BR
dc.subjectHegemoniapt_BR
dc.subjectHegemonypt_BR
dc.subjectSistema socioeducativopt_BR
dc.subjectSocio-educational systempt_BR
dc.titleCrítica da Educação Física na política de medidas socioeducativas para pessoas jovens privadas de liberdadept_BR
dc.title.alternativeCriticism of Physical Education in the policy of socio-educational measures for young people deprived of libertypt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Palafox, Gabriel Humberto Muñoz-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9156400785591228pt_BR
dc.contributor.referee1Nicolino, Aline da Silva-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0105114059435356pt_BR
dc.contributor.referee2Teófilo, Tânia de Fátima-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4810247754447324pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9926165731753921pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho analisa criticamente o papel da Educação Física em instituições de privação de liberdade para crianças e adolescentes em conflito com a lei, investigando como as lógicas hegemônicas e ideológicas têm influenciado historicamente as práticas e políticas socioeducativas no Brasil. Com base na perspectiva materialista histórico-dialética, a pesquisa bibliográfica e documental buscou compreender as raízes do sistema socioeducativo, revelando contradições entre o arcabouço legal vigente — como o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA) e o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE) — e a realidade vivida nas instituições. Constatou-se que a atuação da Educação Física nesses espaços ainda é marcada por modelos tradicionais, com forte ênfase esportiva, disciplinares e reprodutores de valores conservadores, herdados da doutrina da Situação Irregular e do movimento higienista. A falta de formação específica e de produção acadêmica sobre o tema também limita o potencial crítico e emancipador da área. Nesse contexto, o estudo aponta a urgência de se promover práticas educativas mais inclusivas, críticas e transformadoras, que considerem as especificidades sociais, culturais e históricas dos jovens atendidos e que potencializam a Educação Física como ferramenta de ressocialização e justiça social.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseEducação Físicapt_BR
dc.sizeorduration42pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICApt_BR
Appears in Collections:TCC - Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CríticaEducaçãoFísica.pdfTCC643.69 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons