Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44991
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPeixinho, Aline de Jesus-
dc.date.accessioned2025-03-12T13:53:07Z-
dc.date.available2025-03-12T13:53:07Z-
dc.date.issued2025-02-27-
dc.identifier.citationPEIXINHO, Aline de Jesus. A construção histórica do movimento social por uma educação do campo (1997-2018). 2025. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.137.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44991-
dc.description.abstractThis dissertation aims to analyze the historical construction of the concept and proposal of countryside education developed by the Social Movement for Countryside Education. The focus is on the Social Movement for Countryside Education, which has historically built a proposal for education for countryside populations. This study was guided by the following questions: “What social determinations gave rise to the concept and proposal of Countryside Education?”, “What changes have occurred in the concept and proposal advocated by the Social Movement for Countryside Education over the years?” and “What were the main concerns and propositions of the movement for Countryside Education regarding the schooling of the population that lives and works in the countryside?”. Our methodological studies were based on documentary research, as we understand that the collection present in the Countryside Education Dossier consists of documents with a temporal focus from 1997 to 2018. The dissertation was structured as follows: in the first part, we sought to present elements that constituted rural education in Brazil until we reached rural education. Next, we presented the documents that make up the Dossier, which are important for the consolidation of education in and for the countryside. Finally, we provided our concluding remarks, through which we demonstrated our understanding of the importance of all the historical moments that shaped rural education within the Social Movement for Countryside Education. In summary, we highlighted the enduring remnants of rural education and pedagogical ruralism present in countryside education.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subjectCountryside educationpt_BR
dc.subjectMovimentos sociaispt_BR
dc.subjectSocial movementspt_BR
dc.subjectPor uma educação do campopt_BR
dc.subjectFor countryside educationpt_BR
dc.titleA construção histórica do movimento social por uma educação do campo (1997-2018)pt_BR
dc.title.alternativeThe historical construction of the social movement for a countryside education (1997-2018)pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Netto, Mario Borges-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7631482288936524pt_BR
dc.contributor.referee1Oliveira, Marco Aurélio Gomes de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6147461207257222pt_BR
dc.contributor.referee2Morais, Sérgio Paulo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1338723525544602pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2944544065870912pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem por objetivo analisar a construção histórica do conceito e da proposta de educação do campo elaboradas pelo Movimento Social Por uma Educação do Campo. O objeto é o Movimento Social Por uma Educação do Campo que, historicamente, tem construído uma proposta de educação para as populações do campo. Este estudo se orientou pelos seguintes questionamentos: “quais as determinações sociais gestaram o conceito e a proposta de Educação do Campo?”, “Quais as alterações sofridas no conceito e na proposta gestada e defendida pelo Movimento Social Por uma Educação do Campo ao longo dos anos?” e “Quais foram os focos das preocupações e das proposições do movimento Por uma Educação do Campo quanto à escolarização da população que vive e trabalha no campo?”. Nossos estudos metodológicos basearam-se da pesquisa documental por entendermos que o acervo presente no Dossiê de Educação do Campo são documentos cujo recorte temporal pesquisado foi entre 1997 e 2018. A dissertação foi estruturada da seguinte forma: no primeiro momento, buscamos apresentar elementos que constituíram a educação rural no Brasil até chegarmos à educação do campo. Depois, apresentamos os documentos que integram o Dossiê, importantes para a consolidação da educação do e no campo. Por fim, tecemos nossas considerações finais, por meio das quais demonstramos a compreensão da importância de todos os momentos históricos que construíram a educação do campo em um Movimento Social Por uma Educação do Campo. Em síntese, demonstramos os resquícios ainda vivos da educação rural e do ruralismo pedagógico presentes na educação do campo.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.sizeorduration116pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.137pt_BR
dc.orcid.putcode179953123-
dc.crossref.doibatchidd9f0ce7f-a87b-4cb9-8b0e-c4d681b66e83-
dc.subject.odsODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.pt_BR
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ConstruçãoHistóricaMovimento.pdf1.45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons