Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44114
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFranco, João Vitor Pires-
dc.date.accessioned2024-12-04T11:11:11Z-
dc.date.available2024-12-04T11:11:11Z-
dc.date.issued2024-11-19-
dc.identifier.citationFRANCO, Joao Vitor Pires. De Leste a Oeste: Representações da Rússia no audiovisual dos Estados Unidos (1939-2022). 2024. 98 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Relações Internacionais) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44114-
dc.description.abstractThis study examines the representation of Russia and its citizens in American audiovisual productions, with a particular focus on the persistence of negative stereotypes in the post-Cold War era. By analyzing a wide range of films and series, from classics like Ninotchka (1939) and From Russia with Love (1963) to contemporary productions such as Lord of War (2005), Chernobyl (2019), and Stranger Things (2022), this research seeks to identify the evolution of these representations and the influence of political factors in this process. The study investigates the presence of Russophobic elements, the relationship between major Hollywood studios such as Warner, Fox Pictures, MGM, and Paramount, and US security agencies like the CIA and the Department of Defense, and the role of cinema in constructing alternative narratives about international reality. By analyzing selected works, this study aims to understand how these productions shape public perception of Russia, both in the United States and globally, given the distribution power of the American audiovisual industry. The relevance of this research lies in understanding how audiovisual media, as a powerful means of communication and aesthetic element, influences international relations. By connecting the analysis of films and series with International Relations Theories, this study seeks to demonstrate how the popular and the political intertwine in the construction of cultural and political meanings.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcinema, representação, russofobia, URSS, Rússia, EUA.pt_BR
dc.subjectcinema, representation, Russophobia, USSR, Russia, USA.pt_BR
dc.titleDe Leste a Oeste: Representações da Rússia no audiovisual dos Estados Unidos (1939-2022)pt_BR
dc.title.alternativeFrom East to West: Representations of Russia in American Audiovisual Media (1939-2022)pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Neves Júnior, Edson José-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0106468948987792pt_BR
dc.contributor.referee1Zanella, Cristine Koehler-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6829487127607814pt_BR
dc.contributor.referee2Gomes, Áureo de Toledo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2049605559119536pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5661460606666022pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoEste estudo visa a análise da representação da Rússia e de seus cidadãos nas produções audiovisuais norte-americanas, com um olhar particular para a persistência de estereótipos negativos pós-Guerra Fria. Ao examinar um amplo espectro de filmes e séries, desde clássicos como Ninotchka (1939), Moscou contra 007 (1963), até produções contemporâneas como Senhor das Armas (2005), Chernobyl (2019) e Stranger Things (2022), busca-se identificar a evolução dessas representações e a influência de fatores políticos nesse processo. A pesquisa investiga a presença de elementos russófobos, a relação entre grandes estúdios de Hollywood como Warner, Fox Pictures, MGM e Paramount, e órgãos de segurança dos Estados Unidos, como a CIA e órgãos de segurança norte-americanos, como o Departamento de Defesa, e o papel do cinema na construção de narrativas alternativas sobre a realidade internacional. Ao analisar os elementos das obras selecionadas, pretendeu-se desvendar como essas produções moldam a percepção pública sobre a Rússia, tanto nos Estados Unidos quanto em escala global, haja visto o poder de distribuição da indústria audiovisual norte-americana. A relevância desta pesquisa reside na compreensão de como o audiovisual, enquanto um poderoso meio de comunicação e elemento estético, influencia as relações internacionais. Ao conectar a análise de filmes e séries com as Teorias de Relações Internacionais, busca-se demonstrar como o popular e o político se entrelaçam na construção de significados culturais e políticos.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseRelações Internacionaispt_BR
dc.sizeorduration98pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::OUTROS::RELACOES INTERNACIONAISpt_BR
Appears in Collections:TCC - Relações Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DeLesteaOeste .pdf2.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.