Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39732
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Oliveira, Luciana Kássia Santana | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-06T18:41:03Z | - |
dc.date.available | 2023-12-06T18:41:03Z | - |
dc.date.issued | 2023-12-04 | - |
dc.identifier.citation | OLIVEIRA, Luciana Kássia Santana. Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023). 2023. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39732 | - |
dc.description.abstract | The objective of this article is to explain the movements of historical conquest of popular education, together with the popular classes, and its use, from the popular courses, in the creation of an education model that antagonizes the strictly commercial model of education. It is understood, from this, that the formation of popular courses in Brazil, can be seen as an extension of popular education. For this, a double movement was made: first, a bibliographical research carried out in an attempt to achieve the use of popular education along with the history of popular courses in Brazil, and reach the studies that analyze the emergence of popular courses in the country. Secondly, an interview was made with the coordinator of the Emancipa Network, Social Movement of Popular Education of the city of Uberlândia, in order to better understand the action of the movement in the city. It is perceived, from this, that the political use of education, made with the social movements of popular courses, aims, above all, a political emancipation of its students, but simultaneous to this, also aims at the democratization of access to higher education in institutions of public and private higher education. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | UFU - Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Educação Popular | pt_BR |
dc.subject | cursinhos populares | pt_BR |
dc.subject | Rede Emancipa | pt_BR |
dc.title | Da Educação Popular aos cursinhos populares: o caso da Rede Emancipa em Uberlândia (2021-2023) | pt_BR |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Morais, Sérgio Paulo | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1338723525544602 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Fávero, Douglas Gonsalves | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9844921767942619 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Gustavo de Souza | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7620627276337028 | pt_BR |
dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo deste artigo é explicitar os movimentos de conquista histórica da educação popular, junto e com as classes populares, e o seu uso, a partir dos cursinhos populares, na criação de um modelo de educação que se antagoniza ao modelo de educação estritamente comercial. Entende-se, a partir disso, que a formação dos cursinhos populares no Brasil, pode ser vista como uma extensão da educação popular. Para isso, um duplo movimento foi feito: em primeiro, uma pesquisa bibliográfica realizada na tentativa de alcançar o uso da educação popular junto à história dos cursinhos populares no Brasil, e alcançar os estudos que analisem o surgimento dos cursinhos populares no país. Em segundo, foi feita uma entrevista com a coordenadora da Rede Emancipa, Movimento Social de Educação Popular da cidade de Uberlândia, com o intuito de melhor compreender a atuação do movimento na cidade. Percebe-se, a partir disso, que o uso político da educação, feito junto aos movimentos sociais de cursinhos populares, visa, sobretudo, uma emancipação política de seus alunos, porém, simultâneo a isso, visa também a democratização do acesso ao ensino superior no Brasil, por meio das instituições de ensino superior públicas e privadas. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.course | História | pt_BR |
dc.sizeorduration | 37 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS | pt_BR |
Appears in Collections: | TCC - História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EducaçãoPopularCursinhos.pdf | 566.06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.