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dc.creatorDias, Alessandro Henrique Cavichia-
dc.date.accessioned2021-04-14T13:41:16Z-
dc.date.available2021-04-14T13:41:16Z-
dc.date.issued2021-01-29-
dc.identifier.citationDIAS, Alessandro Henrique Cavichia. Música rural brasileira: hibridismos, modernidade, conflitos e adaptações (1929 – 1990). 2021. 229 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.91pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31570-
dc.description.abstractBrazilian rural music undoubtedly occupies a prominent place in national cultural production, as well as in the phonographic and cultural industry. Thus, to understand the formation of the aesthetic fields of the genres popularly known as "caipira" and "sertanejo" is to understand Brazil in the 20th century. This work arises from the observations made around the transformations undergone by Brazilian rural music throughout the twentieth century, specifically between the years 1929 and 1990. In 1929, the first recordings take place, under paid material by Cornélio Pires, of the then known country music, later being converted to country music in the 1950s, 1960s and 1970s, and in the last two, it became romantic country musicians. Thus, it is worth questioning how these transformations of rural music take place, which often contribute to drawing a sinuous border between the modern and the traditional, and then understand that the formatting of this border is inserted in an intense modernizing process composed of hybridities, conflicts and adaptations made through a dense symbolic struggle between interpreters, the public and the cultural industry.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsica Ruralpt_BR
dc.subjectRural Musicpt_BR
dc.subjectHibridismospt_BR
dc.subjectHybriditiespt_BR
dc.subjectTradiçãopt_BR
dc.subjectTraditionpt_BR
dc.subjectModernidadept_BR
dc.subjectModernitypt_BR
dc.titleMúsica rural brasileira: hibridismos, modernidade, conflitos e adaptações (1929 – 1990)pt_BR
dc.title.alternativeBrazilian rural music: hybrids, modernity, conflicts and adaptations (1929 – 1990)pt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisor1Dângelo, Newton-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721709D1&tokenCaptchar=03AGdBq25iZG9AiSGhK-phfzSsTqAHtT3idJbEtkTbBXhMwlLUJOEK_zpZmRZmg00RofgqL_Trs4veNZG0Arv1fCsqoE2Xbhm3R3Xb4udYPqZfWYHoYbmD-JEkNTPSntTW20DCL-5xMuoT1yF6QNIKyw1ERBZgwVbF-U6H9S5ryv_Zkg_ruuZA-BAWeTg4WDaKQ5UeHuSTHZEgB_UtXckKGxdgb61p1jUrgmMZIn_SmW6XJSqyvGJFJeTuVvqWWHgi1ckBlWrrAUKnX7_m8RzFcxD696Un6dgdD3Ryf2HCzph7GJL4Nds7pEmLiMuqsdn6bsIhXHLtOAqiDmvTuCDv4qF3sG9awEevQR3oLIxmch3vQq8b8oNwrf-et3VBKp9_8HhJC7Lzk6OrPEHMUtLlmQMew7KyCVyTKE4WNBl0sSYOzRHcEgAJ7Glr6pR-Pqsj6NzqBEogTeO7fmmnJk03U14kuRUbgUBKYQpt_BR
dc.contributor.referee1Barros, Carla Miucci Ferraresi de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0945074272601689pt_BR
dc.contributor.referee2Campo, Mônica Brincalepe-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0905245325390054pt_BR
dc.contributor.referee3Sousa, Sandra Sueli Garcia de-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/4033316982913952pt_BR
dc.contributor.referee4Brito, Diogo de Souza-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/6471104670374334pt_BR
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4400453H1&tokenCaptchar=03AGdBq25Yew24ZiS4xuUE4MOQJD3IxdXELnMLny6Jp2dgikcyGT1BNrbWZMLBLfAtd8xK-bTDix1eQmztqT8fsi3Sd9nHV3BxhumUOQrmyH-cASmT_EMRo28bMY3oLUO6hrtIU8IuZECUQALprwQe_MFaF4fNBMxxl-B95ZELy546llXmoE18zGXJTFfdMGjkjYoIICHCnMfybpbzUgzpYD9VQTPcIJi_9B_Tt_YObMrznXVJDXKTNDH0fHHC8WRBtbaY8-g7ZCoT6cCWN8Xokl6AyPUSmEVvPoDJNxwOrsJhW6oUw7goOp0IE1qXNuSQ4oCLmgT95FNnmrwiuAbSIMsqzAtoj6pXFM-HSDtuM3kcNZ2B77oG35nryqMi3BdYfc-70xCwsFMauZ9Uje-kcse-PeesJwjO2aB1VR7JBFTtPYS6NANRukVNZiixAG7wyAsII_H4tkJaQCHviEi63TRM8Y3CE4Zsmwpt_BR
dc.description.degreenameTese (Doutorado)pt_BR
dc.description.resumoA música rural brasileira, sem dúvida nenhuma, ocupa um espaço de destaque na produção cultural nacional, como também junto à indústria fonográfica e cultural. Assim, entender a formação dos campos estéticos dos gêneros popularmente conhecidos como caipira e sertanejo é compreender o Brasil do século XX. Esse trabalho surge a partir das observações realizadas em torno das transformações sofridas pela música rural brasileira ao longo do século XX, especificamente entre os anos de 1929 a 1990. Em 1929 ocorrem as primeiras gravações, sob matéria paga realizada por Cornélio Pires, da então conhecida música caipira, sendo, posteriormente, convertida em música sertaneja nas décadas de 1950, 1960 e 1970 e, já nas duas últimas, transformou-se em sertaneja romântica. Com isso, vale problematizar como se dão essas transformações da música rural, que muitas vezes contribuem para traçar uma fronteira sinuosa entre o moderno e o tradicional, e então entender que a formatação dessa fronteira está inserida em um intenso processo modernizador composto por hibridismos, conflitos e adaptações realizados através de uma densa luta simbólica entre intérpretes, público e indústria cultural.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Históriapt_BR
dc.sizeorduration229pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEApt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.91pt_BR
dc.orcid.putcode92236996-
dc.crossref.doibatchidf5827a0a-d8d4-4458-a94e-faab12e54daf-
dc.subject.autorizadoMúsica caipirapt_BR
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