Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29482
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCampaneli, Keila Sírio-
dc.date.accessioned2020-07-07T22:55:48Z-
dc.date.available2020-07-07T22:55:48Z-
dc.date.issued2020-05-29-
dc.identifier.citationCAMPANELI, Keila Sírio. "Investigação dos Processos de Subjetivação": Por um Riso de Rua Político e Performativo. 2020. 97 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.481pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29482-
dc.description.abstractThe present research is a practical-theoretical research where I approach the processes of subjectivation, from the concepctions of Felix Guattari (1986) under the perspective of an approximation between the art of clown and the art of performance, whose base is also found in the relation of the problematic of poverty in the street population. Therefore, I try to combine the concepts related to the investigation of laughter proposed by the author Georges Minois (2003) and the scenic production of the clown described by Mário F. Bolognesi (2003) with a study with the propositions of Félix Guattari (1981) and Fernando G. Rey (2003) about the themes linked to the production of subjectivities, and supported by the studies and propositions on the performance art of Renato Ferracini (2003) and Renato Cohen (2011), which describe the limits between the performance art in contemporary theatrical performance. In order to discuss the clown-performers relationship, the research is developed and articulated, considering the street population as a motto for research, based on the voices of people in the street situation in which the field study was carried out, being this, the Reference Center for homeless people - Centro POP and the Casa de Acolhimento Santa Gemma, both located in the city of Uberlândia-MG.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectSubjetividadespt_BR
dc.subjectSubjectivitiespt_BR
dc.subjectPessoas em Situação de Ruapt_BR
dc.subjectHomeless peoplept_BR
dc.subjectRisopt_BR
dc.subjectLaughterpt_BR
dc.subjectPerformerpt_BR
dc.subjectPerformerpt_BR
dc.title"Investigação dos Processos de Subjetivação": Por um Riso de Rua Político e Performativopt_BR
dc.title.alternative"Investigation of Subjectivation Processes": For a Laughter of Political and Performative Streetpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Bom-Tempo, Juliana Soares-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2239538709638520pt_BR
dc.contributor.referee1Silveira, Ricardo Wagner Machado da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7915690637782350pt_BR
dc.contributor.referee2Wuo, Ana Elvira-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0861896066422077pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6100909761708600pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa é uma investigação prático-teórica onde abordo os processos de subjetivação, a partir das concepções de Félix Guattari (1986) sob a perspectiva de aproximação entre a arte da palhaçaria e a arte da performance, cuja base encontra-se também na relação da problemática da pobreza na população em situação de rua. Procuro, portanto, aliar os conceitos ligados à investigação do riso proposto pelo autor Georges Minois (2003) e a produção cênica do palhaço descrito por Mário F. Bolognesi (2003) a um estudo com as proposições de Félix Guattari (1981) e Fernando G. Rey (2003) a respeito das temáticas ligadas à produção de subjetividades, e amparado nos estudos e proposições sobre a arte da performance de Renato Ferracini (2003) e Renato Cohen (2011), que descrevem os limites entre a arte da performance no fazer teatral contemporâneo. A fim de discutir a relação palhaça-performer, a pesquisa é desenvolvida e articulada, tendo em vista a população de rua como mote de pesquisa, com base nas vozes das pessoas em situação de rua na qual o trabalho de campo foi realizado, sendo este, no Centro de Referência para pessoas em situação de rua – o Centro POP e a Casa de Acolhimento Santa Gemma, ambos localizados na cidade de Uberlândia-MG.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Artes Cênicaspt_BR
dc.sizeorduration97pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.481pt_BR
dc.orcid.putcode76931999-
dc.crossref.doibatchid22f0d610-83ee-4ec2-b34c-ad1cc528251e-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Artes Cênicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
InvestigaçãoProcessosSubjetivação.pdfInvestigaçãoProcessosSubjetivação596.71 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons