Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26966
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRocha, Valéria Machado-
dc.date.accessioned2019-09-16T19:36:05Z-
dc.date.available2019-09-16T19:36:05Z-
dc.date.issued2019-07-09-
dc.identifier.citationROCHA, Valéria. Memorial Analítico: Práticas e poéticas vocais empenhados no âmbito da experiência.. 2019. 101 f. Dissertação ( Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2125pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26966-
dc.description.abstractThe voice carries the trajectory of the subject (as of the character) who speaks, his unique way of belonging to the world. The current Brazilian theatrical panorama undergoes constant changes, influences, and demands on the actor an adequacy in his corporal-vocal training. Nevertheless, what, then, would this training should be? This work presents an analysis from experiences with students of Performing Arts of the Faculty of Arts Dulcina de Moraes (FADM), in Brasília-DF. The methodological and pedagogical procedures adopted throughout the process revealed a possible path of intensification of the body-vocal perception and, consequently, reached results where it was possible to measure gains in the creative autonomy, as well as in technical-vocal abilities employed in the composition.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVozpt_BR
dc.subjectPráticas vocaispt_BR
dc.subjectVoicept_BR
dc.subjectVocal practicept_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subjectTheaterpt_BR
dc.subjectBody-voicept_BR
dc.subjectTheater makingpt_BR
dc.subjectVocal trainingpt_BR
dc.titleMemorial Analítico: práticas e poéticas vocais empenhados no âmbito da experiênciapt_BR
dc.title.alternativeAnalytical Memorial: Vocal practices and poetics engaged in the experiencept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Aleixo, Fernando Manoel-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1741102508969302pt_BR
dc.contributor.referee1Dordete, Daiane-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8276622184215109pt_BR
dc.contributor.referee2Carvalho, Dirce-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3912456509075556pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6212668271380518pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoA voz carrega a trajetória do sujeito (como da personagem) que fala, sua maneira única de pertencer ao mundo. O atual panorama teatral brasileiro sofre constantes mudanças e influências e exige do ator uma adequação em seu treinamento corpóreo-vocal. Mas qual seria, então, esse treinamento? O presente trabalho traz a descrição das experiências realizadas com estudantes de Artes Cênicas da Faculdade de Artes Dulcina de Moraes (FADM), em Brasília-DF. Os procedimentos metodológicos e pedagógicos adotados ao longo do processo revelaram um caminho possível de intensificação da percepção corpóreo-vocal e, consequentemente, alcançaram resultados onde foi possível mensurar ganhos na autonomia criativa, bem como em habilidades técnico-vocais empregadas na composição cênica.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Artes Cênicaspt_BR
dc.sizeorduration101pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2125pt_BR
dc.orcid.putcode61686196-
dc.crossref.doibatchidpublicado no crossref antes da rotina xml-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Artes Cênicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MemorialAnaliticoPraticas.pdf2.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.