Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26966
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Rocha, Valéria Machado | - |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T19:36:05Z | - |
dc.date.available | 2019-09-16T19:36:05Z | - |
dc.date.issued | 2019-07-09 | - |
dc.identifier.citation | ROCHA, Valéria. Memorial Analítico: Práticas e poéticas vocais empenhados no âmbito da experiência.. 2019. 101 f. Dissertação ( Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2125 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26966 | - |
dc.description.abstract | The voice carries the trajectory of the subject (as of the character) who speaks, his unique way of belonging to the world. The current Brazilian theatrical panorama undergoes constant changes, influences, and demands on the actor an adequacy in his corporal-vocal training. Nevertheless, what, then, would this training should be? This work presents an analysis from experiences with students of Performing Arts of the Faculty of Arts Dulcina de Moraes (FADM), in Brasília-DF. The methodological and pedagogical procedures adopted throughout the process revealed a possible path of intensification of the body-vocal perception and, consequently, reached results where it was possible to measure gains in the creative autonomy, as well as in technical-vocal abilities employed in the composition. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Voz | pt_BR |
dc.subject | Práticas vocais | pt_BR |
dc.subject | Voice | pt_BR |
dc.subject | Vocal practice | pt_BR |
dc.subject | Teatro | pt_BR |
dc.subject | Theater | pt_BR |
dc.subject | Body-voice | pt_BR |
dc.subject | Theater making | pt_BR |
dc.subject | Vocal training | pt_BR |
dc.title | Memorial Analítico: práticas e poéticas vocais empenhados no âmbito da experiência | pt_BR |
dc.title.alternative | Analytical Memorial: Vocal practices and poetics engaged in the experience | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Aleixo, Fernando Manoel | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1741102508969302 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Dordete, Daiane | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8276622184215109 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Carvalho, Dirce | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3912456509075556 | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6212668271380518 | pt_BR |
dc.description.degreename | Dissertação (Mestrado) | pt_BR |
dc.description.resumo | A voz carrega a trajetória do sujeito (como da personagem) que fala, sua maneira única de pertencer ao mundo. O atual panorama teatral brasileiro sofre constantes mudanças e influências e exige do ator uma adequação em seu treinamento corpóreo-vocal. Mas qual seria, então, esse treinamento? O presente trabalho traz a descrição das experiências realizadas com estudantes de Artes Cênicas da Faculdade de Artes Dulcina de Moraes (FADM), em Brasília-DF. Os procedimentos metodológicos e pedagógicos adotados ao longo do processo revelaram um caminho possível de intensificação da percepção corpóreo-vocal e, consequentemente, alcançaram resultados onde foi possível mensurar ganhos na autonomia criativa, bem como em habilidades técnico-vocais empregadas na composição cênica. | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas | pt_BR |
dc.sizeorduration | 101 | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2125 | pt_BR |
dc.orcid.putcode | 61686196 | - |
dc.crossref.doibatchid | publicado no crossref antes da rotina xml | - |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Artes Cênicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MemorialAnaliticoPraticas.pdf | 2.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.