Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24322
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorOliveira, Vitor Hugo de-
dc.date.accessioned2019-02-15T11:54:08Z-
dc.date.available2019-02-15T11:54:08Z-
dc.date.issued2018-12-14-
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Vitor Hugo de. Aracy de Almeida: samba e malandragem no Brasil dos anos 1930 e 1940. 2018. 81 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.604.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24322-
dc.description.abstractProduction of a radio documentary on the life of Aracy de Almeida, a samba singer consecrated in the 1930s and 1940s. Aracy was the eldest, and only woman, of four brothers, in the family of Mr. Baltazar and Dona Hermogênea. In the neighborhood of the Encantado began by singing religious hymns in the protestant cults that frequented on Sundays. Later, when he met Noel Rosa, he started performing on the radio. As a young woman, he played pool, cursed, and accompanied Noel in wandering around the corners where he liked to circulate, including the Mangue. Talented with her nasal voice, she sang in the best nightclubs and worst birocks in Rio de Janeiro. The interpreter is mentioned among the female singers of the radio although she was a constant companion of the malandragem and the famous samba wheels of the neighborhood of Lapa. As a friend of intellectuals, Aracy lived in the 1930s and 1940s an unusual life for most of the women of that time who were, as a rule, relegated to household chores, dedicated to the family and subdued by the state apparatus. The artist in the 1950s disintegrated from the great interpreter who had been and resurfaced, already in the television age, as a jury of freshmen program, displaying a caricature image, which did not even remember the glorious past that had lived.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectSamba Rio de Janeiro 1930 1940pt_BR
dc.subjectAlmeida, Aracy de 1914 1988pt_BR
dc.subjectRosa, Noel 1910 1937pt_BR
dc.subjectCantoras rádio 1930 1940pt_BR
dc.subjectMalandragempt_BR
dc.subjectRadiodocumentáriopt_BR
dc.subjectRadiodocumentarypt_BR
dc.titleAracy de Almeida: samba e malandragem no Brasil dos anos 1930 e 1940pt_BR
dc.title.alternativeAracy de Almeida: samba and "malandragem" in Brazil of the years 1930 and 1940pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Campos, Raquel Discini de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795866P8pt_BR
dc.contributor.referee1Paranhos, Adalberto de Paula-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4734065J0pt_BR
dc.contributor.referee2Araújo, José Carlos Souza-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787936D6pt_BR
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8075457P1pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoProdução de um radiodocumentário sobre a vida de Aracy de Almeida, cantora de samba consagrada nas décadas de 1930 e 1940. Aracy foi a mais velha, e única mulher, de quatro irmãos, na família do senhor Baltazar e de dona Hermogênea. No bairro do Encantado iniciou por cantar hinos religiosos nos cultos protestantes que frequentavam aos domingos. Depois, quando conheceu Noel Rosa, começou a se apresentar no rádio. Quando moça, jogou sinuca, falou palavrão e acompanhou Noel em andanças pelos cantos por onde gostava de circular, inclusive pelo Mangue. Talentosa com sua voz anasalada, cantava nas melhores boites e piores biroscas do Rio de Janeiro. A intérprete é citada entre as cantoras do rádio embora fosse companhia constante da malandragem e das famosas rodas de samba do bairro da Lapa. Amiga de intelectuais, Aracy viveu, nas décadas de 1930 e 1940, uma vida incomum para grande parte das mulheres daquela época que, via de regra, estavam relegadas aos afazeres domésticos, dedicadas à família e subjugadas pelo aparelho estatal. A artista na década de 1950 se desenquadrou da grande intérprete que fora e ressurgiu, já na era da televisão, como jurada de programa de calouros, ostentando uma imagem caricata, que nem de longe lembrava o passado glorioso que vivera.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)pt_BR
dc.sizeorduration81pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RADIO E TELEVISAOpt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.604pt_BR
dc.orcid.putcode154523511-
dc.crossref.doibatchidpublicado no crossref antes da rotina xml-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AracyAlmeidaSamba .pdfDissertação924.17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.