Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23808
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarques, Ana Gabriela Vieira-
dc.date.accessioned2019-01-14T13:04:35Z-
dc.date.available2019-01-14T13:04:35Z-
dc.date.issued2018-11-05-
dc.identifier.citationMARQUES, Ana Gabriela Vieira. Fatores de escolha e permanência no curso de Contabilidade. 2018. 17 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Contábeis), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23808-
dc.description.abstractThe evasion is one of the biggest problems that reach the Brazilian universities. Therefore, this paper seeks to analyze the factors of choice, withdrawal and permanence of the undergraduate students of the Accounting Sciences program of the Federal University of Uberlandia (UFU), aiming to give light to the theme and propose improvements that evasion in the program. A survey was conducted with 167 students from different periods of the Accounting Sciences program at UFU to find answers that met the objective of this work. The main factors of student choice are the opportunities in the job market (55.6%), influence of other people (19.1%) and vocation for the career (12.4%). The students present a high extrinsic motivation index. Of the total number of the interviewed, 76 students said they had already thought about leaving the program and presented low motivation and satisfaction with the program, of which 32.4% did for lack of perspective with the profession, 19.7% because of the difficulty in the program's course, 22.5% due to difficulties to reconcile schedules and 12.7% due to lack of vocation for the career. At the same time, 34.6% of those students who thought about drop the program remained in the undergraduate degree in Accounting Sciences due to the proximity to obtain the diploma, while 29.6% remained for a positive perspective in the job market and others 29.6% by the influence of friends and family. The results can help, along with other research to be undertaken, the adoption of new policies and actions that can be implemented to reduce school dropout.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEvasãopt_BR
dc.subjectEvasionpt_BR
dc.subjectCiências Contábeispt_BR
dc.subjectAccouting Sciencespt_BR
dc.subjectPermanênciapt_BR
dc.subjectPermanencept_BR
dc.subjectMotivaçãopt_BR
dc.subjectMotivationpt_BR
dc.subjectUFUpt_BR
dc.titleFatores de escolha, permanência e desistência no curso de contabilidadept_BR
dc.title.alternativeFactors of choice, permanence and withdrawal in accounting sciences programpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Silva, Icaro Sena-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4679228J3pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4462637132882729pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoA evasão é um dos maiores problemas que atinge as universidades brasileiras. Sendo assim, este trabalho busca analisar os fatores de escolha, desistência e permanência dos graduandos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), visando dar luz ao tema e propor melhorias que diminuam a evasão no curso. Foi realizada uma pesquisa com 167 estudantes de diferentes períodos do curso de Ciências Contábeis da UFU para encontrar respostas que atendessem ao objetivo deste trabalho. Os principais fatores de escolha do curso apontados pelos alunos são as oportunidades no mercado de trabalho (55,6%), influência de outras pessoas (19,1%) e a vocação para a carreira (12,4%). Os alunos apresentam alto índice de motivação extrínseca. +. Ao mesmo tempo, 34,6% desses alunos que pensaram em desistir do curso permaneceram na graduação de Ciências Contábeis por faltar pouco tempo para a obtenção do diploma, enquanto que 29,6% permaneceram por vislumbrarem uma perspectiva positiva no mercado de trabalho e outros 29,6% pela influência de amigos e familiares. Os resultados podem ajudar, juntamente com outras pesquisas a serem realizadas, a adoção de novas políticas e ações que podem ser implementadas para reduzir a evasão escolar.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseCiências Contábeispt_BR
dc.sizeorduration17pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISpt_BR
Appears in Collections:TCC - Ciências Contábeis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FatoresEscolhaPermanência.pdfTCC843.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.