Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23629
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTolentino, Henrique Maia-
dc.date.accessioned2018-12-28T15:08:21Z-
dc.date.available2018-12-28T15:08:21Z-
dc.date.issued2018-12-18-
dc.identifier.citationTOLENTINO, Henrique Maia. O Ensino de Matemática para surdos: lidando com barreiras educacionais e comunicativas. 2018. 56 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23629-
dc.description.abstractThis research essay had as one of the objectives to investigate the scenario of Educational Inclusion of deaf students in the regular classes of Mathematics in a school of the state education network. The production of the data for analysis was performed by a retrospect in the current laws focused on Special Education and elaboration of questionnaires and an interview. The interview had the presence of the researcher in formation, in order to guide the participants who were elected for being considered main involved in the process of School Inclusion, these being the Teacher (listener), the Interpreter of Libras (listener) and the Student (deaf). It was observed the presence or not of teaching methodologies that aided the deaf student when faced with the need to relate Mathematical concepts. The understanding of these concepts was analyzed observing the fullness of the visual interpretations of the student and a significant recognition of their learning processes. The analysis took into account the possibility of categorization of Mathematical elements that the Brazilian Sign Language can offer as a propulsive, directing to the proposal of creating a "dictionary" that translates the Mathematical Language into the Libras.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLibraspt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectMatemáticapt_BR
dc.subjectEducação Especialpt_BR
dc.subjectInclusionpt_BR
dc.subjectSpecial Educationpt_BR
dc.subjectMathematicspt_BR
dc.titleO ensino de matemática para surdos: Lidando com barreiras educacionais e comunicativas.pt_BR
dc.title.alternativeThe teaching of mathematics for the deaf: Dealing with Educational and communicative barriers.pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Freitas, Maria Teresa Menezes-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8894421674850543pt_BR
dc.contributor.referee1Marco, Fabiana Fiorezi de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3302431723262783pt_BR
dc.contributor.referee2Rodrigues, Laís Bássame-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1430848552649018pt_BR
dc.creator.Lattesnão possuipt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoEste ensaio de pesquisa teve como um dos objetivos investigar o cenário de Inclusão Educacional de alunos surdos nas aulas regulares de Matemática em uma escola da rede estadual de ensino. A produção dos dados para análise foi realizada por meio de retrospecto nas leis vigentes voltadas para a Educação Especial e elaboração de questionários e uma entrevista que contaram com a presença do pesquisador em formação, no intuito de nortear os participantes que foram eleitos por serem considerados principais envolvidos no processo de Inclusão Escola, sendo estes o Professor (ouvinte), o Intérprete de Libras (ouvinte) e o Aluno (surdo). Observou-se a presença ou não de metodologias de ensino que auxiliaram o aluno surdo ao se deparar com a necessidade de relacionar conceitos Matemáticos. A compreensão destes conceitos foi analisada observando a plenitude das interpretações visuais do aluno e de um significativo reconhecimento de seus processos de aprendizagem. A análise levou em conta a possibilidade de submissão de categorização de elementos Matemáticos que a Língua Brasileira de Sinais pode oferecer como propulsora, direcionando à proposta de criação de um “dicionário” que traduza a Linguagem Matemática para a Libras.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseMatemáticapt_BR
dc.sizeorduration56pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRApt_BR
Appears in Collections:TCC - Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EnsinoMatematicaSurdos.pdfTCC2.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.