Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19652
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorUliana, Silvana-
dc.date.accessioned2017-09-05T13:07:25Z-
dc.date.available2017-09-05T13:07:25Z-
dc.date.issued2017-03-08-
dc.identifier.citationULIANA, Silvana. Educomusicalização: a educação musical sob a perspectiva da educomunicação. 2017. 158 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.254pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19652-
dc.description.abstractThis research integrates the interrelation of Educommunication and Music teaching, with the objective of investigating the possible contributions of Educommunication actions in the Musical teaching in a Music class at the Public Conservatorium of Music Cora Pavan Capparelli (CEMCPC) in Uberlandia-Minas Gerais. The research was realized in three phases, in the first phase happened the observations of the lessons of a teacher, in a musicalization class with students of musical initiation. The second phase, a teacher training course about the Educommunicative concept and practice and the third phase, over again with the observations of the teaching actions view according to the Educommunicative characteristics. The methodology was based on the qualitative approach in the participant research modality and the procedures of data collection were interviews and observations. The theme "Teaching Music in the Educommunicative perspective" was based on the contributions of the main authors such as Freire (1971, 1987), Kaplún (1984) and Soares (1999, 2000, 2002, 2011, 2014, 2016) with concepts and fundamentals about Educommunication, and with the possible transposition and reflections of its foundations for the music teaching, it was possible to approach them in the synthesis of this research: Educommusicalization. The data analysis was based on some characteristics of Educommunication as the dialogue, participation, interaction, exchange of knowledge, autonomy, protagonism, planning, organization and interdisciplinarity. The results pointed to the presence of the educommunicative characteristics in the teacher's actions evidencing important aspects of this research and opening possibilities for new perspectives to Music teaching.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectMúsica e linguagempt_BR
dc.subjectMúsica - Instrução e estudopt_BR
dc.subjectComunicação na músicapt_BR
dc.subjectEducomunicaçãopt_BR
dc.subjectLinguagem musicalpt_BR
dc.subjectAções docentespt_BR
dc.subjectEducação Musicalpt_BR
dc.subjectEducomusicalizaçãopt_BR
dc.subjectEducommunicationpt_BR
dc.subjectMusical languagept_BR
dc.subjectteaching actionspt_BR
dc.subjectMusical educationpt_BR
dc.subjectEducommusicalizationpt_BR
dc.titleEducomusicalização: a educação musical sob a perspectiva da educomunicaçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.advisor1Silva, Diva Souza-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4731788U6pt_BR
dc.contributor.referee1Consani, Marciel Aparecido-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4730783Y8pt_BR
dc.contributor.referee2Tonus, Mirna-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761166H3pt_BR
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4451006A9pt_BR
dc.description.degreenameDissertação (Mestrado)pt_BR
dc.description.resumoEsta investigação integra a inter-relação da Educomunicação e o ensino de Música, com o objetivo de investigar quais as possíveis contribuições de ações educomunicativas no ensino de música em uma sala de musicalização no Conservatório Estadual de Música Cora Pavan Capparelli (CEMCPC) da cidade de Uberlândia/Minas Gerais. A pesquisa foi realizada em três fases, sendo que na primeira fase aconteceram as observações das aulas de um professor, em uma sala de musicalização com alunos de iniciação musical; a segunda fase, o curso de formação docente sobre o conceito e prática educomunicativa e a terceira fase, novamente as observações das ações docentes com o olhar das características educomunicativas. A metodologia baseou-se na abordagem qualitativa na modalidade de pesquisa participante, e quanto aos procedimentos da coleta de dados utilizou-se de entrevistas e observações. O tema "ensino de música na perspectiva educomunicativa" foi fundamentado pelas contribuições dos principais autores como Freire (1971, 1987), Kaplún (1984) e Soares (1999, 2000, 2002, 2011, 2014, 2016) com conceitos e fundamentos sobre a Educomunicação, e com a possível transposição e reflexões de seus fundamentos para o ensino de música, foi feita a aproximação na síntese desta pesquisa: a Educomusicalização. A análise dos dados foi baseada por algumas características da Educomunicação como o diálogo, participação, interação, troca de saberes, autonomia, protagonismo, planejamento e organização, e interdisciplinaridade. Os resultados apontaram para a presença das características educomunicativas nas ações do professor evidenciando importantes aspectos desta pesquisa, abrindo possibilidades para novas perspectivas ao ensino de música.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)pt_BR
dc.sizeorduration158pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.254pt_BR
dc.orcid.putcode81753914-
dc.crossref.doibatchid89da9dcf-8a13-4319-a675-f62872bc0411-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EducomusicalizacaoEducacaoMusical.pdfDissertação4.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.