Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16406
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFiuza, Sandra Alves
dc.date.accessioned2016-06-22T18:45:52Z-
dc.date.available2006-02-02
dc.date.available2016-06-22T18:45:52Z-
dc.date.issued2005-10-28
dc.identifier.citationFIUZA, Sandra Alves. Práticas de tortura narradas em Torquemada (1971), de Augusto Boal. 2005. 146 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2005.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16406-
dc.description.abstractThe purpose of this study was understanding and historicizing the theatrical text Torquemada (1971), by the way of the investigation of representations built about torture during the brazilian dictatorship s period by the dramatist Augusto Boal and also through the connections of the dramatic form on which the play is settled the curinga system with the social experience. We found out that in the preparation of characters acting there was an intention of the author to provoke a determinate effect in the reader/spectator, that s ever oscillating and non-excluding: sometimes using resources to suscitate the identification with the victims of torture, sometimes promoting the right critical distance to stir up repugnance against the violence shown in almost all the scenes. However, for the understanding of the narrative s organization with variable ways of implication of the reader/spectator in regard to the scene (identification or distance) was needful to reflect, previously, about the dramatist s creative process, searching the references and the repertory utilized by him. We detached the questions relative to the Teatro de Arena s public, on which we took as reference the testimonies of the group s members and also the interpretations of critics and academics studies after accomplished, as well as the stanislaviskian and brechtian references on the Boal s artistical activity. After that, we d focus the discussion about the elaboration and reproduction of a specific theatrical language the curinga system by means of the theoretical texts written by Augusto Boal and the interpretations elaborated by critics and academicians. At last, we sought to interpret the dramatic text Torquemada, taking into consideration that form doesn t exist in itself, but that the curinga system s structure just make sense when it s associated with a transmited content.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectHistóriapor
dc.subjectTeatropor
dc.subjectDiatadura militarpor
dc.subjectHistória e teatro - Brasilpor
dc.subjectBoal, Augusto - 1931 - Torquemada - Crítica e interpretaçãopor
dc.titlePráticas de tortura narradas em Torquemada (1971), de Augusto Boalpor
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Ramos, Rosangela Patriota
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784170P4por
dc.contributor.referee1Ramos, Alcides Freire
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727091E4por
dc.contributor.referee2Pereira, Mauricio Broinizi
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727390P6por
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4718885D7por
dc.description.degreenameMestre em Históriapor
dc.description.resumoEste estudo teve como finalidade compreender e historicizar o texto teatral Torquemada (1971), tanto por meio da investigação das representações construídas sobre a tortura no período da ditadura militar no Brasil pelo dramaturgo Augusto Boal quanto através das relações entre a forma dramática em que a peça está assentada o sistema curinga e a experiência social. Verificamos que na elaboração da ação das personagens havia a intenção do autor em provocar um certo efeito no leitor/espectador, sempre oscilante e não excludente: ora com recursos para suscitar a identificação com as vítimas de tortura, ora promovendo a devida distância crítica para incitar o repúdio à violência mostrada em quase todas as cenas. Entretanto, para compreender a organização da narrativa com maneiras variáveis de implicar o leitor/espectador em relação à cena (identificação ou distância) exigiunos antes uma reflexão sobre o processo criativo do dramaturgo que buscasse referências e o repertório a que ele recorria. Problematizamos questões relativas ao público do Teatro de Arena embasadas nos depoimentos de participantes do grupo e nas interpretações de críticos e de estudos acadêmicos posteriores e as referências stanislaviskianas e brechtianas na atividade artística de Boal. Em seguida, nossa discussão convergiu para a elaboração e reprodução de dada linguagem teatral o sistema curinga verificada nos textos teóricos escritos por Augusto Boal, e nas interpretações elaboradas por críticos e por acadêmicos. Por fim, procuramos interpretar o texto dramático Torquemada, cientes de que a forma não existe em si, e que a estrutura do sistema curinga faz sentido apenas quando associada a um conteúdo transmitido.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Históriapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApor
dc.publisher.departmentCiências Humanaspor
dc.publisher.initialsUFUpor
dc.orcid.putcode81764776-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SFiuzaDISSPRT.pdf1.44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.