Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14072
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Longano, Priscila de Freitas | |
dc.date.accessioned | 2016-06-22T18:36:53Z | - |
dc.date.available | 2008-12-18 | |
dc.date.available | 2016-06-22T18:36:53Z | - |
dc.date.issued | 2007-08-24 | |
dc.identifier.citation | LONGANO, Priscila de Freitas. Universidade corporativa : projeto do capital para a formação dos trabalhadores. 2007. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007. | por |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14072 | - |
dc.description.abstract | This paper has the objective of analyzing the professional formation processes coming from the Corporate University. It discusses the precepts of businessmen toward the formation of workers as well as the criticisms created by them concerning the inefficiency of formal schools in the education of the workforce in relation to the needs of the enterprises. Taking as reference the precepts of the alienation by and through work and the crisis of the monopolistic capitalism that imposes drastic conditions of exploitation at the work place, we discuss the capitalist concepts of human education defending that the capitalist informal education project is ideological and contradictory. Contrary to the making of wiser men and holders of technology, what can be seen is the continuation of precarious and alienated forms of work. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Universidade corporativa | por |
dc.subject | Capitalismo monopolista | por |
dc.subject | Work | eng |
dc.subject | Professional formation | eng |
dc.subject | Corporate university | eng |
dc.subject | Monopolist capitalism | eng |
dc.subject | Formação profissional | por |
dc.subject | Trabalho | por |
dc.title | Universidade corporativa : projeto do capital para a formação dos trabalhadores | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.contributor.advisor1 | Lucena, Carlos Alberto | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708911T7 | por |
dc.contributor.referee1 | Cassin, Marcos | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737596H6 | por |
dc.contributor.referee2 | França, Robson Luiz de | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737323E6 | por |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4139140P3 | por |
dc.description.degreename | Mestre em Educação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como objetivo analisar os processos de formação profissional oriundos da Universidade Corporativa. Problematiza os preceitos dos homens de negócio voltados para a formação de trabalhadores, bem como as críticas tecidas pelos mesmos à ineficiência das escolas formais para a formação da força de trabalho aos interesses das empresas. Tomando como referência os preceitos da alienação do e pelo trabalho e a crise do capitalismo monopolista que impõe condições drásticas de exploração no local de trabalho, problematizamos as concepções capitalistas de formação humana, defendendo que o projeto educativo não-formal do capital é ideológico e contraditório. Ao contrário da construção de homens mais sábios e detentores da tecnologia, o que se percebe é a permanência de formas precárias e alienadas do trabalho. | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.department | Ciências Humanas | por |
dc.publisher.initials | UFU | por |
dc.orcid.putcode | 81753359 | - |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PFLonganoDISPRT.pdf | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.