Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13820
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Santos, Welson Barbosa | |
dc.date.accessioned | 2016-06-22T18:36:13Z | - |
dc.date.available | 2010-08-13 | |
dc.date.available | 2016-06-22T18:36:13Z | - |
dc.date.issued | 2010-05-26 | |
dc.identifier.citation | SANTOS, Welson Barbosa. A educação sexual no contexto do ensino de biologia: um estudo sobre as concepções de professores/as do ensino médio em escolas de Uberaba - MG. 2010. 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010. | por |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13820 | - |
dc.description.abstract | This research has investigated biology teachers comprehension regarding the possibilities and/or difficulties there are to face in the development of the sexual education. Based on the ideas of Parrot (1997, 1999 and 2000), Weeks (1999), Altman (2001, 2005 and 2007), Furlani (2008) and Cross (2008), amongst others, it s assumed that the exclusively anatomical-physiological boarding does not serve the needs or answer the questions of young adolescents and does not face the challenges presented for the sexual education of our time. On the other hand, inhaled in Freire (2006) it is defended the dialogued and critical boarding, that installs an open, free, aesthetic and ethic conversation between teachers and students in matters subject to sexuality. To achieve the point of view of biology teachers regarding the conditions that promote a critical boarding of sexual education focal groups techniques were used. Six biology secondary school teachers of Uberaba/MG, that had taught sexual education in its lessons took part of the focal group. The raised data showed that teachers attempt to develop the subject of sexual education upon the dialogue with the adolescent students, however, this practices shows out to be a great challenge, they try to overcome using their professional experience and the National Curricular Parameters, mainly. The biggest objections or difficulties teachers find when working sexual education are the restricted initial formation, limited to the domain of a specific area, the omission of families and the unpreparedness and disinformation of students. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Ensino de biologia | por |
dc.subject | Diálogo ético e estético | por |
dc.subject | Sexual education | eng |
dc.subject | Education of biology | eng |
dc.subject | Ethical and aesthetic dialogue | eng |
dc.subject | Biologia - Estudo e ensino | por |
dc.subject | Educação sexual | por |
dc.title | A educação sexual no contexto do ensino de biologia: um estudo sobre as concepções de professores/as do ensino médio em escolas de Uberaba - MG | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.contributor.advisor1 | Naves, Marisa Lomônaco de Paula | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708092A9 | por |
dc.contributor.referee1 | Cicillini, Graça Aparecida | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790897P4 | por |
dc.contributor.referee2 | Ribeiro, Cláudia Maria | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761614P5 | por |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4282261Z7 | por |
dc.description.degreename | Mestre em Educação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa investigou a compreensão de professores/as de Biologia a respeito das possibilidades e/ou dificuldades que enfrentam no desenvolvimento da Educação Sexual. Por um lado, fundamentados em Louro, (1997, 1999 e 2000), Weeks, (1999), Altman, (2001, 2005 e 2007), Furlani, (2008) e Cruz, (2008), dentre outros, toma-se por pressuposto que a abordagem exclusivamente anatômico-fisiológica não atende aos anseios e curiosidades dos/as jovens adolescentes-discentes e não responde aos desafios apresentados para a Educação Sexual de nosso tempo. Por outro lado, inspirados em Freire, (2006), defende-se a abordagem dialogada e crítica, que instala a conversação aberta e livre, ética e estética entre professores/as e alunos/as em assuntos relativos à sexualidade. Para conhecer o ponto de vista dos/as professores/as de Biologia a respeito das condições que favoreçam uma abordagem dialogada da Educação Sexual foi utilizado o Grupo Focal do qual participaram seis sujeitos professores/as de Biologia do Ensino Médio em Uberaba/MG que desenvolvem a educação sexual em suas aulas. Os dados levantados revelam que os/as docentes procuram desenvolver uma Educação Sexual baseada no diálogo com os/as adolescentes, entretanto, essa prática se lhes apresenta como um grande desafio, que procuram vencer valendo-se principalmente da experiência profissional e dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Os maiores obstáculos ou dificuldades que encontram ao trabalharem tal conteúdo estão numa formação inicial limitada ao domínio da área específica, na omissão das famílias e no despreparo e desinformação dos/as alunos/as. | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.department | Ciências Humanas | por |
dc.publisher.initials | UFU | por |
dc.orcid.putcode | 81753556 | - |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diss Welson.pdf | 602.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.