Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPeixoto, Maria Denize Santos-
dc.date.accessioned2016-06-22T18:33:33Z-
dc.date.available2015-05-20-
dc.date.available2016-06-22T18:33:33Z-
dc.date.issued2014-10-10-
dc.identifier.citationPEIXOTO, Maria Denize Santos. Guinean students at Federal University of Uberlândia experiences of sociability of identifications abroad. 2014. 209 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.500por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12907-
dc.description.abstractThe main aim of this paper is to analyze social experiences, perceptions and interactions of individuals from Guinea-Bissau at Federal University of Uberlândia as part of the Programa Estudante-Convênio de Graduação/ PEC G (programme for undergraduate students at partner institutions) with the assumption that they re-signify their identities while in temporal dislocation, and hence experience new forms of sociation. By means of a case-study, this paper examines the form(s) of sociability established by them. Methodologically, the option made herein was one for simple observation, questionnaires and semi structured interviews. First, I proceed with a brief review of the literature on the geopolitical, historical and sociocultural context in Guinea-Bissau. From a theoretical viewpoint, the relation between individual and society in the we I balance as conceptualized by Norbert Elias has underpinned the perspective herein of identity and difference as relational, multicultural and non-essentialized. Conceptual intakes from Georg Simmel and Jean Baechler are the references which have led this paper to the understanding of social interactions, and to suggest an equivalence of exchanges and strong links in the shaping of social networks. In systematizing the data built throughout the research, strategies of identification and social interaction arising from the students conversations in Creole and other diacritical traits laden with symbolism indicate a sense of unification and belonging, and identify form(s) of sociability of individuals in temporal dislocation.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectBalança nós-eupor
dc.subjectIdentidadepor
dc.subjectSociabilidadepor
dc.subjectInteraçãopor
dc.subjectGuiné-Bissaupor
dc.subjectWe I balanceeng
dc.subjectIdentity, Sociabilityeng
dc.subjectInteractioneng
dc.subjectGuinea-Bissaueng
dc.titleEstudantes guineenses na Universidade Federal de Uberlândia sociabilidade de identificações em terras do além-marpor
dc.title.alternativeGuinean students at Federal University of Uberlândia experiences of sociability of identifications abroadeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Souza, Márcio Ferreira de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763484A1por
dc.contributor.referee1Ferreira, Eliane Schmaltz-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785208P3por
dc.contributor.referee2Munanga, Kabengele-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721570H5por
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4211273P9por
dc.description.degreenameMestre em Ciências Sociaispor
dc.description.resumoEste trabalho tem como objetivo principal analisar as experiências, percepções e interações sociais de sujeitos procedentes da Guiné-Bissau e ingressantes na Universidade Federal de Uberlândia por meio do Programa Estudante Convênio de Graduação (PEC G), na premissa de que durante o deslocamento temporário eles ressignificam suas identidades e vivenciam novas formas de sociação. A problemática estabelecida na investigação é analisar, por meio de um estudo de caso, a forma ou as formas de sociabilidade estabelecidas. Como metodologia foi adotada a observação simples, questionários e entrevistas semiestruturadas. Inicialmente, apresento uma breve revisão da literatura do contexto geopolítico, histórico e sociocultural daquele país. Do ponto de vista teórico a relação entre indivíduo e sociedade em torno da balança nós eu apresentada por Norbert Elias subsidiou a perspectiva relacional, multiculturalista e não essencializada da identidade e diferença. Em seguida, as contribuições conceituais de Georg Simmel e Jean Baechler, como referências principais, conduziram a compreensão das interações sociais e sugerem uma equivalência de trocas e vínculos fortes na conformação das redes sociais. Na sistematização dos dados construídos ao longo da pesquisa, as estratégias de identificações e interações sociais fomentadas por conversas em crioulo e outros traços diacríticos carregados de simbologia sinalizam um sentido de unificação e pertencimento e identificam formas de sociabilidade dos sujeitos em deslocamento temporário.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Ciências Sociaispor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIApor
dc.publisher.departmentCiências Humanaspor
dc.publisher.initialsUFUpor
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.500por
dc.orcid.putcode81761823-
dc.crossref.doibatchid17823360-b85e-457c-9e82-7fd29531f157-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Ciências Sociais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EstudantesGuineensesUniversidade.pdf1.5 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.