Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30202
Document type: | Trabalho de evento |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Aprendendo programação brincando |
Alternate title (s): | Learning programming while playing |
Author: | Mundin Filho, Anage Calixto Lopes, Renato de Aquino |
Summary: | Este trabalho apresenta a proposta de um jogo educativo cujo objetivo e diminuir um problema recorrente do ensino da programação que e a dificuldade de aprendizado dos alunos. Segundo dados obtidos ´ junto a secretaria do curso de Sistemas de Informação em Monte Carmelo da Universidade Federal de Uberlândia os anos de 2016, 2017 e 2018 apresentaram os respectivos índices: 227 ingressantes e 163 reprovados/desistentes, cerca de 71% no total. São altos índices e é necessário estratégias para tentar mudar este cenário. O intuito do jogo e facilitar o entendimento do tema e fazer o aluno aprender de forma lúdica como funciona conceitos básicos de programação, como criação de variáveis, interpretação e resolução de problemas. |
Abstract: | This work presents the proposal of an educational game whose objective is to reduce a recurring problem in the teaching of programming which is the students' learning difficulty. According to data obtained from the Secretariat of the Information Systems course in Monte Carmelo at the Federal University of Uberlândia, the years 2016, 2017 and 2018 presented the respective indexes: 227 incoming and 163 failing / dropping out, about 71% in total. There are high rates and strategies are needed to try to change this scenario. The aim of the game is to facilitate the understanding of the theme and make the student learn in a playful way how basic programming concepts work, such as creating variables, interpreting and solving problems. |
Keywords: | Jogos |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
Subject: | Programação (Computadores) Jogos educativos |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlandia, Faculdade de Computação, Centro Universitario Mário Palmério |
Quote: | MUNDIM FILHO, Anagê Calixto; LOPES, Renato de Aquino. Aprendendo programação brincando. In: MOSTRA DE TRABALHOS TECHNOMONTE, 1., 2019, Monte Carmelo. Anais... Monte Carmelo: UFU, UNIFUCAMP, 2019. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30202 |
Last page of volume: | 2 |
First page of volume: | 2 |
Publication year: | 2019 |
Appears in Collections: | ANAIS - Ciência da Computação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
prendendoProgramaçãoBrincando.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.